SDP:n Niina Malm: Uusi eläinten hyvinvointilaki toteutetaan eläinten puolesta – kohti parempaa tulevaa

4.11.2021
Viime aikoina uutisoidut tapahtumat hevosurheilusta, ravien suuvammat ja olympialaisten viisiottelu, on saanut niin hevosmaailmassa kuin eläinten oikeuksia puolustavilla järjestöillä aikaan harmitusta. Eikä suotta – eläin ei ole väline, vaan oikea eläin.

Uudesta eläinten hyvinvointilaista on annettu hallituksen esitys, jonka avulla parannetaan eläimien lajityypillisiä oloja sekä kumotaan entinen eläinsuojelulaki. Eläinten hyvinvointilaki tunnistaa eläimen itseisarvon sekä lajityypillisen käyttäytymisen mahdollistamisen niin tuotanto- kuin lemmikkieläimille.

Eläinten lajityypillinen käyttäytyminen on tärkeää, jotta eläin voi palautua mm. suorituksista. Lauma, tila liikkua ja nollata eloa myös ihmisistä on tiedostettava eläimen hyvinvoinnin kannalta. Esimerkiksi Harjun oppimiskeskuksessa hevosille on aktiivipihatto, jossa hevonen voi elää lajin mukaista elämää. Samalla on todettu hevosten olevan levollisempia ja rauhallisempia, Niina Malm kertoo.

Myös tuotantoeläinten lajityypillinen elämä on jatkossa otettava huomioon, ja siksi SDP ajaa keskustelussa modernia lakia, kuitenkin niin, ettei tuottajien asema hankaloidu kohtuuttomasti.  Kotimainen, kestävä eläintuotanto on tärkeää turvata.

-Kuten moni muukin asia tässä voidaan liittää yhteen kaksi asiaa, joita mielellään asetetaan vastakkain. Eläimen hyvinvointi ja kotimaisen ruoan tuotanto ei ole vastakkain. Ne voivat tukea toinen toisiaan. Tuottajien etu on hyvinvoivat tuotantoeläimet. SDP:n näkemyksen mukaan tuottajia on tärkeä tukea eläinten hyvinvointia parantavissa uudistuksissa ja kompensoida kustannuksia mm. investointituilla ja eläinten hyvinvointikorvauksella. Näin pystymme uudistamaan eläinten hyvinvointia sekä tukemaan tuottajia kohti eettisempää tuotantoa, Malm summaa.