SDP:n Niina Malm: Tiivistyvä yhteistyö Ruotsin ja Yhdysvaltojen vahvistaa Suomen turvallisuutta

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malmin mukaan entisestään tiivistyvä puolustusyhteistyö Ruotsin ja Yhdysvaltojen kanssa vahvistaa Suomen turvallisuutta. Malmin mukaan Puolustusvoimien ja maanpuolustuksen resurssit on turvattava kaikissa olosuhteissa.

– Tasavallan presidentti Sauli Niinistön tapaaminen presidentti Bidenin kanssa ja presidentti Niinistön ja pääministeri Sanna Marinin tapaaminen Ruotsin poliittisen johdon kanssa ovat vahva viesti siitä, että Suomi huolehtii turvallisuudestaan muuttuneessa maailmantilanteessa. Ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua on syytä jatkaa niin valtiopäämiestasolla kuin kansallisesti ja mahdollisimman laajassa poliittisessa yhteisymmärryksessä, Malm sanoo.

Puolustusministeri Kaikkonen totesi lauantaina Puolustusvoimilla olevan tarvetta lisärahoitukseen sekä nopealla aikataululla tänä vuonna että pitemmällä aikavälillä. Malm tukee aloitetta.

– Puolustusvoimien resurssit on turvattava kaikissa olosuhteissa. Mikäli lisärahoitukselle on tarvetta, näen sen myöntämiselle vahvat perusteet. Niin materiaalihankintoihin, henkilöstöön kuin kertausharjoituksiin on panostettava. Suomen turvallisuus nojaa kansainvälisten kumppanuuksien ohella ennen kaikkea vahvaan kansalliseen maanpuolustukseen, Malm linjaa.