SDP:n Niina Malm: Suomi katkaisee riippuvuuden venäläisestä energiasta

7.4.2022

Varautumisen ministeriryhmässä on tänään sovittu historiallisesta, yli 700 miljoonan euron investointipaketista. Hallitus tavoittelee toimilla fossiilisesta ja venäläisestä energiasta irtautumista. Mukana on myös nopeaa helpotusta polttoaineiden hinnasta kärsiville kansalaisille ja yrityksille, kertoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm.

– Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa alleviivaa huoltovarmuuden tärkeyttä. Meillä on myös moraalinen velvollisuus irtaantua mahdollisimman nopeasti venäläisestä energiasta, koska sen tuloilla rahoitetaan Venäjän sotaa ja julmuuksia Ukrainassa, Malm painottaa.

Polttoaineiden hinnannousun suomalaisille aiheuttamaa ahdinkoa helpotetaan jakeluvelvoitteen tilapäisellä kevennyksellä, joka näkyy nopeasti pumppuhinnoissa.

– Polttoaineiden hinnannousu tulee kuitenkin jatkumaan öljyn kallistuessa lopulta käyttökelvottomiin lukemiin. Samalla on siis entistäkin tärkeämpää vauhdittaa siirtymää kohti fossiilitonta tulevaisuutta, Malm korostaa.

Huoltovarmuuskeskuksen perustamalla turpeen varmuusvarastolla varmistetaan, että turvetta on energiahuollon tarpeisiin riittäväksi arvioitu määrä seuraavaa lämmityskautta varten. Kaasun osalta huoltovarmuutta parannetaan satsaamalla kansalliseen infrastruktuuriin ja Balticconnector-yhteyteen. Hallitus käynnistää myös selvityksen kansallisen LNG-infrastruktuurin kehittämisestä.

– Kehysriihessä sovittiin laajasta paketista välttämättömiä toimia Suomen sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden vahvistamiseksi ja nyt päätöksiä täydennetään paketilla, jolla nopeutetaan tuontienergiasta irtaantumista. Huoltovarmuuden kannalta välttämättömät toimet nopeuttavat samalla vihreää siirtymää ja vahvistavat Suomen asemaa päästöttömien teknologioiden kehittämisen eturintamassa, Malm lopettaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa