SDP:n Niina Malm: Suomen vientialoilla on jo nyt erittäin joustavat työehdot – perussuomalaisten ehdotukset heikentäisivät vähimmäispalkkoja

– On myytti, etteivätkö suomalaiset työmarkkinat olisi joustavat. Esimerkiksi vientiteollisuuden työpaikoilla voidaan jo nyt sopia paikallisesti lähes kaikesta. Yksi ei kuitenkaan jousta: vähimmäispalkat eivät jousta alaspäin, sanoo SDPn 1. varapuheenjohtaja Niina Malm.

Niina Malm muistuttaa, että Suomi elää vientiteollisuudesta ja osaavasta työvoimasta. Siksi vientialoilla työehdot on sovittu niin, että yritykset pärjäävät globaalissa kilpailussa.

– On virheellistä väittää, että työpaikoilla ei voitaisi sopia paikallisesti. Esimerkiksi Teknologiateollisuuden työehtosopimus antaa valtavan laajat mahdollisuudet joustoihin ja paikalliseen sopimiseen, Malm sanoo.

Vientialoilla laajasti sovellettavassa Teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa on useita kymmeniä kohtia, joista voidaan sopia paikallisesti. Näitä ovat mm. työajat, vuosilomat, palkankorotukset ja luottamusmiesten toiminta. Paikallisesti voi sopia asiasta riippuen joko luottamusmiehen tai yksittäisen työntekijän kanssa. Ainoa iso asia, jota työehtosopimus ei mahdollista on vähimmäispalkan alittaminen.

– Työehtosopimukset suojaavat työntekijöitä. Perussuomalaisia ei haittaisi, vaikka työelämä kurjistuisi ja palkat pienenisivät. Tämä viesti on välittynyt pj Halla-ahon viimeisimmistä lausunnoista, Malm muistuttaa.

Halla-aho on viime aikoina kyseenalaistanut julkisuudessa mm. irtisanomissuojan ja yleissitovuuden merkityksen. Hänen johtamansa puolue olisi myös valmis ohittamaan henkilöstön itselleen valitseman luottamusmiehen.

– Kaikki nämä muutokset vaikeuttaisivat työntekijöiden asemaa, mikä pienentäisi palkkoja ja heikentäisi työehtoja. Toisaalta perussuomalaiset eivät edes halua palkkojen nousevan, senkin Halla-aho on todennut julkisesti. Perussuomalaisten linja on työntekijöiden kurjistamisen linja, Malm toteaa.