SDP:n Niina Malm: Perussuomalaisten puheet ja teot ovat jälleen täydellisessä ristiriidassa

5.10.2020

SDP:n 1. varapuheenjohtaja Niina Malm ihmettelee perussuomalaisten puoluevirkailija Matti Putkosen esittämää väitettä siitä, että perussuomalaiset eivät kannata sosiaaliturvan leikkauksia. Malm huomauttaa, että vielä viime viikolla perussuomalaisten eduskuntaryhmä yritti opposition yhteisellä välikysymyksellä kaataa hallituksen, koska hallitus ei kannattanut valtiovarainministeriön esittämiä leikkauksia sosiaaliturvaan. Välikysymyksessä perussuomalaiset tulivat kaikilta osin talous- ja työllisyyspolitiikassa kokoomuksen keppilinjalle.

– Putkonen sanoo, että perussuomalaiset eivät kannata sosiaaliturvan leikkauksia. Sen sijaan perussuomalaiset olivat kuitenkin valmiita allekirjoittamaan välikysymykseen, jossa nimenomaan kritisoitiin hallitusta siitä, että sosiaaliturvan leikkauksia ei tehty. Perussuomalaiset olivat valmiita tekemään tuntuvia leikkauksia mm. vuorotteluvapaisiin, työttömien eläkkeisiin ja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Eivätkö juuri nämä ole niitä sosiaaliturvan leikkauksia, vai mistä leikkauksista Putkonen oikein puhuu, Malm kysyy.

Malm toteaa, että perussuomalaisten kantoja sosiaaliturvaan on yritetty kysyä useaan kertaan. Toistuvista yrityksistä huolimatta vastausta ei ole saatu. Malm muistuttaa, että suurimmalla oppositiopuolueella on velvollisuus kertoa, millaista talouspolitiikkaa se hallitusvastuussa harjoittaisi. Tätä vastuuta perussuomalaiset yrittävät nyt pakoilla.

– Perussuomalaisilta on kysytty monta kertaa mm. vuorotteluvapaan leikkaamisesta, mutta kukaan ei ole kysymykseen vastannut. Ei edes puheenjohtaja Halla-aho. Tässä valossa Putkosen väittämät herättävät kyllä suurta ihmetystä. Perussuomalaisten puheet ja teot ovat jälleen täydellisessä ristiriidassa keskenään. Kyllä suomalaiset muistavat, miten perussuomalaisten takit kääntyivät puolueen mentyä hallitukseen edellisellä kaudella. Samaa lienee luvassa jatkossakin, Malm päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa