SDP:n Niina Malm: Paikallinen sopiminen on jo nyt mahdollista

1.10.2020

Metsäteollisuus ry on ilmoittanut tänään irtautuvansa työehtosopimustoiminnasta. Nykyisten sopimusten päätyttyä neuvottelut työehdoista siirretään yritysten ja henkilöstön välillä käytäviksi.

Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Ilkka Hämälä on todennut päätöksen syyksi sen, että paikallinen sopiminen ei ole edennyt lakiteitse eikä järjestöjen toimenpiteiden toimesta. SDP:n 1. varapuheenjohtaja Niina Malm muistuttaa, että paikallinen sopiminen järjestäytyneillä työpaikoilla on ollut tähän asti täysin mahdollista, jos työnantajalla on aidosti tahto sopia.

– Sopiminen ei voi olla yksipuolista sanelua, eikä sanelua pitäisi siksikään sopimiseksi yrittää pukea. Tämä uutinen on päänavaus siihen, että työehtosopimuksia ja palkkoja halutaan nyt polkea.

Malm toteaa, että jos paikallista sopimista edistetään poistamalla työehtosopimusten yleissitovuus, asettaa se työntekijän alttiiksi työehtojen heikennykselle.

– Kun yleissitovat sopimukset päättyvät, tarkoittaa se sitä, että työpaikoilla kannattaa nyt järjestäytyä, jos järjestäytyminen ei ole vielä kunnossa. Neuvotteluautonomia koskee myös työntekijöitä, Malm painottaa.

Malm pitää ymmärrettävänä sitä, että teollisuuden kilpailukyvyn parantamiseksi käydään nyt kiivasta keskustelua. Malm kuitenkin muistuttaa, että kilpailukyky ei ole pelkästään palkkakysymys.

– Hallitus on alentamassa teollisuuden sähköveroa EU:n minimitasolle, uudistamassa päästökauppakompensaatiota ja jatkamassa väylämaksujen puolittamista. Toimia kilpailukyvyn parantamiseksi on siis tehty.