SDP:n Niina Malm: Omaishoitajan työ ansaitsee arvoisensa tuen

Omaishoitajat tekevät merkittävää työtä yhteiskuntamme hyväksi ja tätä työtä on tuettava nykyistä paremmin. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm kertoo, että tämä on yksi teema, jota SDP haluaa pitää esillä näissä kuntavaaleissa.

Kunta päättää millainen on omaishoitotyöstä saatava palkkio sekä kenen kanssa ja millä kriteereillä sopimus omaishoidosta tehdään. Vaihtelevat käytännöt asettavat omaishoitajat eriarvoiseen asemaan asuinpaikkansa perusteella.

‑ Omaishoidon kriteerit on yhdenmukaistettava koko maassa, tuen määrää tarkistettava ja siihen varattava riittävät resurssit. Pidän lisäksi tärkeänä sitä, että omaishoitajien jaksamista tuetaan riittävillä tukipalveluilla ja vapaa-ajan mahdollistamisella. Tukeen ja apuun kannattaa panostaa, Malm sanoo.

‑ Missään nimessä omaishoito ei saa johtaa palveluiden karsintaan, vaan palveluiden on sen sijaan tuettava tehokkaasti huomioiden mahdollisimman hyvin erilaiset omaishoitotilanteet. Usein omaishoito mielletään ikäihmisten hoitamiseksi, vaikka monet hoidettavat läheiset ovat lapsia tai työikäisiä, Malm muistuttaa.

Suomessa on arvion mukaan noin 350 000 omaishoitotilannetta, joista 60 000 on sitovia ja vaativia. Kunnan kanssa tehdyllä sopimuksella omaishoitajina toimivia on noin 48 700.