SDP:n Niina Malm: Ohjaamo johdattaa nuoren leivän syrjään kiinni

Sdp:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malmin mukaan Marinin hallituksen lisätalousarviossa lasten ja nuorten hyvinvointiin osoitettu 111 miljoonaa euroa pelastaa monen nuoren elämän sivupoluilta leivän syrjään kiinni.

– Koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana on erityisen tärkeää pitää lapsista ja nuorista kiinni, sillä tuki ja koulutuspanostukset ovat aidosti tulevaisuusinvestointeja, Malm sanoo.

Entisenä tehtaan pääluottamusmiehenä Malm kiittelee erityisesti nuorille tarkoitetun Ohjaamo-toiminnan tukemista niin, että kunnilla on mahdollista palkata nuorten ohjaamiseen sata uutta työntekijää.

– Koronakriisi nosti nuorisotyöttömyyttä merkittävästi samalla kun nuorten psykososiaalisen tuen tarve on kasvanut. Juuri siksi nyt on huolehdittava nuorten hyvinvoinnista ja osaamisesta, ja siinä matalan kynnyksen Ohjaamot ovat oiva työkalu, Malm sanoo.

Ohjaamot ovat paikkoja, joista alle 30-vuotiaat nuoret saavat ilmaiseksi henkilökohtaista apua työhön, koulutukseen ja arkeen liittyvissä asioissa. Ohjaamoita on tätä nykyä ympäri Suomea 45 lähes sadan kunnan alueella.

– Ohjaamo tukee erityisesti elämän nivelvaiheissa olevia nuoria ja edistää koulutukseen ja sitä kautta työelämään kiinnittymistä. Järjestelmä ei ole siis pelkkä julkinen menoerä, vaan myös taloudellisesti tuottava investointi tulevaisuuteen, Malm toteaa.

Jo viime syksyn budjettiriihessä hallitus varasi Ohjaamoille yhteensä 13 miljoonaa euroa vuosille 2021-24 ja lisätalousarviossa kohdennettiin nyt rahaa kannustinmallin teknisen toteutukseen.

Malmin mielestä on myös myönteistä, että valtio vakinaistaa psykososiaalisen tuen ONNI-toiminnan osoittamalla sille vuosittaisen 2,5 miljoonan euron määrärahan.

– Lapsiin ja nuoriin satsaaminen ei mene ikinä hukkaan. Sivistysvaltiossa tulee olla sellaiset palvelut, joilla nuoret voivat kiinnittyä osaksi yhteiskuntaa ja työelämää. Sitä tukevat myös lisäbudjetin 23 miljoonaa euroa päihdepalveluihin ja 16 miljoonaa mielenterveyspalveluihin, Malm sanoo.