SDP:n Niina Malm: Marinin-Kiurun linja koronan hoidossa on kiistatta toimiva

Kansanedustaja Ben Zyskowicz kertoi tänään, mitä Kokoomuksen ehdotus koronatodistuksesta käytännössä tarkoittaisi sanoen, että ”Marinin-Kiurun linja tarkoittaa, että kärsikööt sitten kaikki”. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm huomauttaa, että tehokkailla ja hyvin ajoitetuilla koronatoimilla kärsimys on todellisuudessa saatu minimoitua.

Suomen menestystä koronatilanteen hoidossa voi arvioida faktojen pohjalta ja niiden perusteella olemme kiistatta parhaiden joukossa. Mittareina voidaan käyttää kuolleiden ja sairastuneiden määrää väkilukuun verrattuna, korkeinta ilmaantuvuuslukua, kansantaloutta ja rokotusten edistymistä EU-tasolla, Malm sanoo.

Zyskowiczin tänään mainitsema Marinin-Kiurun linja koronan hoidossa on toiminut ja tavoitteet jatkollekin ovat selvät. Jokainen meistä varmasti haluaa, että voimme palata asteittain tavalliseen arkeen ja että tämä tapahtuisi mahdollisimman nopeasti.

Malm pitää tärkeänä sitä, että rajoitusten purkaminen tehdään oikeudenmukaisesti ja niin, että esimerkiksi lapset ja nuoret eivät joutuisi edelleen kärsimään rajoituksista muiden jo käyttäessä erilaisia palveluja.

Mietin Kokoomuksen ehdotuksessa erityisesti ajatusta negatiivisen koronatestin tuomasta oikeudesta osallistua erilaisiin tapahtumiin. Tulisiko tällaisen koronatestin olla julkisista varoista maksettu vai maksaako testin jokainen itse? Testit voivat hintansa vuoksi olla esimerkiksi monelle nuorelle saavuttamattomissa, Malm pohtii.

Uskon, että hyvällä koronatilanteen hoitamisella ja rajoitusten noudattamisella voimme kaikki vaikuttaa siihen, että kesämme näyttää jo aivan erilaiselta meille jokaiselle eikä vain harvoille, Malm painottaa.