SDP:n Niina Malm: kokoomus valmistelee uutta kiky-sopimusta

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ajaa Suomeen uutta ”kikyä” eli kilpailukykysopimusta, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm. Malmin mukaan kokoomuksen aikeet käyvät ilmi Orpon puoluekokouksessa pitämästä linjapuheesta sekä puoluekokouksen hyväksymistä asiakirjoista.

– Orpon linjapuheen keskeinen sisältö oli ajatus ”uudesta hyvinvointisopimuksesta”. Samaan aikaan kokoomuksen puoluekokouksen asiakirjoista käy ilmi halu leikata sosiaaliturvaa ja muuttaa sopimusjärjestelmä yksipuoliseksi saneluksi, Malm paheksuu.

– Paikallisen sopimisen lisääminen on jo nyt mahdollista Orpon ja kokoomuksen esittämällä tavalla. Tämä kertoo vain viestiä siitä, kuinka pihalla kokoomus on työmarkkinoista, Malm toteaa.

– SDP vaatii Orpoa selkeyttämään työmarkkinapuheitaan. Seuraavissa eduskuntavaaleissa ei pidä toistaa vaalikauden 2015 – 2019 virheitä. Tuolloin, vastoin vaaleissa puhuttua, Sipilän yhteiskuntasopimus muuttui ensin pakkolakipaketiksi ja myöhemmin palkansaajien kurkusta alas työnnetyksi kilpailukykysopimukseksi. Tällainen peli ei enää käy! Malm päättää.