SDP:n Niina Malm: Kokoomus politisoi koronarokotuksetkin

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm hämmästelee, miten kokoomuksen yksitoista kansanedustajaa kehtaavat käyttää jopa koronavirusrokotteiden saantia poliittisena lyömäaseena hallitusta vastaan.

Kymmenen kokoomuksen kansanedustajaa Mia Laihon johdolla ovat tehneet kirjallisen kysymyksen, jossa he peräänkuuluttavat hallitukselta johtajuutta rokotusten vauhdittamiseksi.

Niina Malm huomauttaa, että rokottaminen on Suomessa vasta alkuvaiheessaan ja hallitus on kiirehtinyt rokotteiden saamista maahan siitäkin huolimatta, että koronatilanne Suomessa on Euroopankin mitassa parhaasta päästä.

– Päinvastoin kuin kokoomusedustajat väittävät, hallitus hyväksyi kansallisen rokotestrategian jo joulukuun alussa. Kun olemme vasta rokottamisen alkumetreillä, ei siitä voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä muuten kuin populismin nimissä. Kevään vastuullinen politiikka viruksen taltuttamiseksi on näköjään oppositiossa heitetty nyt romukoppaan, Niina Malm toteaa.

Johtajuutta vaativa kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki syyttää myös EU:ta hajautetusta rokotteiden ostosta.

– Hän sentään myöntää, että EU:n aktiivisuus rokotteiden tilaamisessa on pienen maan etu. Samaan hengenvetoon voi todeta, että rokotteita ei voi saada sen enempää kuin myyntiluvan saaneet lääkefirmat kykenevät niitä toimittamaan. Ei maan hallituksella ole yhtään omaa rokotetehdasta, Malm tokaisee.