SDP:n Niina Malm: Kaipaako Halla-aho koivuniemen herraa?

19.5.2021

Sdp:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm ihmettelee perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon aataminaikuisia käsityksiä koulukurin ylläpitämisestä.

Halla-aho sanoi tiistaina Ylen tv-vaalitentissä kaipaavansa perinteistä oppimismallia, jossa vastuu oppimistilanteesta on aina opettajalla ja hänellä olisi myös ”maltilliset fyysiset” oikeudet kurinpitoon ilman pelkoa seurauksista. Hän ei suostunut kertomaan, millaisia fyysisiä kurituskeinoja opettajille pitäisi suoda.

Niina Malm pitää Halla-ahon puheita poliitikolta vastuuttomina, sillä väkivalta ei ole koskaan eikä missään tilanteessa ratkaisu.

Hänen mukaansa Halla-ahon näkemys asettaisi opettajat vähintään kummalliseen asemaan: Pitäisikö hyväksyä fyysinen kurinpito omalla työpaikalla? Tai käyttää sitä itse?

– Hyväksyykö perussuomalaiset siis kurinpidon fyysisesti? Kannustavatko he samalla vanhempia näihin toimiin, Malm kysyy.

Halla-aho arvosteli myös nykyisiä opetusmetodeja. Malm arvelee, että Halla-aho ei ole kärryillä siitä missä opetuksen kehittämisessä mennään. Opetusministeriössä on menossa muun muassa Oikeus oppia –kehittämisohjelman, jonka tavoitteena on kaventaa ja ennaltaehkäistä peruskoulua käyvien oppilaiden oppimiseroja, vahvistaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea ja kehittää lukutaitoa.

Malm muistuttaa, että ministeriön johdolla on valmisteltu myös laaja toimenpideohjelma kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseksi. Valmistelussa on myös varhaiskasvatukseen kolmiportaisen tuen malli.

– Samaan aikaan, kun haluamme päästä eroon kouluväkivallasta ja kiusaamisesta, meillä on poliittinen puolue joka antaa vihjeitä, että tämä oikeastaan olisi ihan kannatettavaa. Jälleen perussuomalaisten linja on todella sekava, Malm sanoo.

– Marinin hallitus on osoittanut kaikkiin näihin lasten oppimista ja hyvinvointia tukeviin hankkeisiin myös rahat, Malm toteaa.