SDP:n Niina Malm: Kaikenlaisille perheille vapautta perhevapaauudistuksen myötä

Perhevapaauudistus on ottamassa tärkeitä askeleita eteenpäin, joiden avulla pystymme tukemaan perheitä erilaisissa tilanteissa sekä tasa-arvon kehittymistä niin työssä kuin vapaalla.

Siinä missä uudistus tasaa miesten roolia perheen kasvun äärellä tuo se naisille kaivatun avun palkkatasa-arvon kehittymisessä. Naisen euron arvo oli 84 senttiä vuonna 2020. Uudistuksen avulla saadaan naisten ja miesten palkkaeroja sekä kerääntyviä eläkkeitä tasa-arvoisemmiksi.

-Olen erityisen iloinen perhevapaauudistuksen etenemisestä. Toimiessani pääluottamusmiehenä sain usein kuulla toiveita miehiltä, kuinka he haluaisivat viettää enemmän aikaa kotona vauva-aikana. Muun muassa näihin olemme saamassa nyt mahdollisuuksia ja helpotuksia uudistuksen myötä, Malm toteaa.

Uudistuksella halutaan lisää joustavuutta perheiden tueksi. Perheet kaipaavat nykypäivänä erilaisia tukimalleja, joihin voi vaikuttaa esimerkiksi vanhempien mahdollinen vuorotyö tai opiskelut. Perhevapaauudistus tukee monimuotoisten perheiden tilannetta vauva-arjessa mahdollistamalla vanhempainpäivärahan jaettavaksi myös puolisolle, lapsen toisen vanhemman puolisolle tai lapsen muulle huoltajalle. Tällä tavoin voidaan tukea lapsen mahdollisuutta olla kotona ympärillä olevien läheisten kanssa ja mahdollistaa joustavasti vanhempien työhön paluuta.

– Yhteiskunnassa toivotaan joustamista ja sopimista, sekä ennen kaikkea keskustelua ja kuuntelua. Näillä eväillä tämä uudistus vuosien jälkeen rakentui. Jatkamme myös kohti tasa-arvoisempaa perhe- ja työelämää uudistuksen myötä, Niina Malm päättää.