SDP:n Niina Malm: Itärata on merkittävä panostus Itä-Suomelle

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt puoltaa Itäradan edistämistä Lentorata-Porvoo-Kouvola -raideyhteyden pohjalta. Imatralainen kansanedustaja Niina Malm (sd.) pitää linjausta merkittävänä panostuksena koko itäiseen Suomeen.

– Raideliikenteeseen satsaaminen hyödyttää koko itäisen Suomen elinvoimaisuutta. Itärata parantaa Karjalan ja Savon radan liikennettä, ja alueen elinkeinoelämälle se on tärkeä piristysruisku. Nopeat raideyhteydet parantavat työmatkaliikennettä ja vastaavat paremmin yritysten tarpeisiin, Malm toteaa.

– Seuraava tärkeä askel olisi muuttaa pikaisesti myös Imatran rajanylityspaikka kansainväliseksi rajanylityspaikaksi. Itäisen Suomen kilpailukyky ja vetovoima on nostettava sille tasolle, mille se kuuluukin, Malm muistuttaa.

Malm pitää tärkeänä, että joukkoliikennettä kehitetään tasapuolisesti ympäri Suomen. Se on paitsi ympäristöteko, mutta myös alueen houkuttelevuutta lisäävä tekijä.

– Hyvät kulkumahdollisuudet tuovat alueelle paljon työtä ja hyvinvointia. Myös ponnisteluja liikennepäästöjen vähentämiseksi on kaikin tavoin tuettava koko Suomessa, jotta päästötavoitteet kyettäisiin saavuttamaan. Siksi on tärkeää, että alueiden joukkoliikennettä tuetaan tasapuolisesti, Malm korostaa.