SDP:n Niina Malm: Itärajan koronarekkaralli kuriin

Sdp:n kansanedustaja ja varapuheenjohtaja Niina Malm ehdottaa, että Venäjältä leviävää koronavirusta voitaisiin osaltaan ehkäistä suitsimalla itärajan rekkaliikennettä. Yhtenä osaratkaisuna virustorjunnassa Suomi voisi Malmin mukaan EU:n ulkorajamaana ryhtyä irtautumaan kotimaan kuljetusalan markkinoita sotkevasta kabotaasiliikenteestä eli tavarankuljetuksesta maiden välillä Venäjälle rekisteröidyillä rekoilla.

Välttämätön tavarankuljetus Suomesta Venäjälle ja päinvastoin voitaisiin hoitaa niin, että rekan perävaunu jätetään tullialueelle tai sen välittömään läheisyyteen ”rekkaparkkiin” eli väliaikaiseen terminaaliin. Jos kuljetus on tulossa Suomeen, perävaunun käy hakemassa suomalainen kuljetusyhtiö tai jos lasti on menossa Venäjälle, venäläinen kuljetusliike, Malm ehdottaa Uuden Suomen blogissaan.

Malm kysyy, voitaisiinko yrityksille suunnattuja koronatukia myöntää suomalaisille kuljetusyrityksille korvamerkittynä Venäjän-liikenteeseen, koska eikö terveysturvallisuus ole kaikista tärkein asia Suomessa juuri nyt. Hän huomauttaa, että yli viiden miljoonan asukkaan Pietarissa päivittäiset koronatartuntaluvut ovat kymmenkertaiset Suomeen verrattuna.

Vaikka Suomen ja Venäjän raja periaatteessa suljettiin viime maaliskuussa, niin esimerkiksi lokakuussa itärajalla tapahtui yhteensä liki 62 000 rajanylitystä suuntaan tai toiseen. Joinakin viikkoina Kymenlaaksossa jopa puolet uusista tartunnoista on liittynyt Venäjällä käyntiin, Malm toteaa.