SDP:n Niina Malm: Hallitus tukee työssä jatkamista ja jaksamista

SDP:n ensimmäinen varapuheenjohtaja Niina Malm pitää hallituspuolueiden sorvaamaa ratkaisua ikääntyneiden työllisyyden edistämiseksi kohtuullisena kompromissina, jossa sekä palkansaajapuolen että työnantajien intressit sovitettiin taiten yhteen.

– Työmarkkinoiden molemmat osapuolet esittivät ikääntyneiden työllisyysasteen nostamiseksi ns. eläkeputken poistoa. Sen sijaan osapuolet eivät päässeet yhteisymmärrykseen muutoksen pehmentämisestä ikääntyneille, joten hallitus asemoi ratkaisunsa perinteistä hyvää työmarkkinatapaa noudattaen pilkuntarkasti osapuolten rajaviivalle, Niina Malm sanoo.

Malmin mukaan ratkaisu edistää sekä työssä jatkamista että työssä jaksamista. Hän myöntää, että työttömyysturvan lisäpäivien poisto oli vaikea pala ammattiyhdistysliikkeelle, mutta muutosta lieventävät mm. ikääntyneille räätälöidyt työvoimapalvelut.

Hän pitää tärkeänä myös sitä, että muutokset eivät koske tällä hetkellä lisäpäivillä olevia. Kriisissä työnsä menettävät pysyvät nykyisten sääntöjen piirissä. Kun muutokset tulevat voimaan, ne eivät koske lisäpäiville jo päässeitä.

– Vaikka työmarkkinaosapuolet eivät löytäneet yhteistä säveltä, työ ei missään tapauksessa mennyt hukkaan. Hallituksen sorvaamassa kompromississa on otettu tasapainoisesti huomioon niin palkansaajien kuin työnantajienkin esittämät näkökohdat, Malm toteaa.

Malmin mukaan ratkaisussa on erityisen myönteistä palkkatuen lisäksi panostus ikääntyvien muutosturvakoulutukseen ja työvoimapalveluihin.

– Ratkaisu luo myös edellytykset työn tarjontaan ikääntyneille, joiden korvaamatonta kokemusta meillä ei ole yksinkertaisesti varaa jättää käyttämättä, Malm sanoo.