SDP:n Niina Malm: Demareiden ilmastolinja ei revi vaan kokoaa

Hallitus teki budjettiriihessä odotettuja ilmastopäätöksiä. SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm haluaa muistuttaa, että koko hallitus on sitoutunut kunnianhimoiseen ilmastopolitiikkaan jo hallitusneuvotteluissa. Tuloksia saatiin tälläkin kertaa sopimalla ja kuuntelemalla, ei repimällä ja somessa huutamalla.

-SDP seisoo sen takana, että päästövähennysten täytyy olla vaikuttavia. Ilmasto- ja luonnon monimuotoisuuskriisi eivät kestä viivyttelyä. Ilmastopäätösten keskiössä puolestaan on meidän mielestämme oltava sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja kestävä kasvu. Kaupungit ja maaseutu, autoilijat ja pyöräilijät. Kaikki alueet ja ryhmät on otettava huomioon. Päästövähennykset ovat yhteisvastuullisia, Malm painottaa.

Hallituksen tekemillä päätöksillä edistetään ilmastoviisasta teollisuutta, työpaikkoja ja kestävää taloutta. Myös kotitalouksia autetaan muutoksessa: esimerkiksi lämmitystapamuutoksia tuetaan vuosina 2022-2027 öljylämmityksenkorvaamisen osalta korottamalla kotitalousvähennyksen enimmäismäärää 2 250 eurosta 3 500 euroon ja korvausprosenttia 40:stä 60:een.

-Päästöjen leikkaaminen ja hyvinvoinnin lisääminen eivät ole ristiriidassa. Tässä ei ole kyse kurjistamisesta, vaan ilmasto- ja ympäristökestävän tulevaisuuden luonnista. Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta. Tämä tavoite on taas askeleen lähempänä, Malm toteaa.