SDP:n Niina Malm: Alueellisilla kehittämishankkeilla pohjustetaan sote-uudistusta

9.7.2020

Kansanedustaja Niina Malm (sd) iloitsee Kaakkois-Suomen saamista sote-rahoista. Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Kymenlaakson maakunnille yhteensä 16 304 519 euroa sote-uudistuksen alueellisen valmistelun hankkeisiin. Hankkeet pääsevät käynnistymään heti.

– Nämä ovat tärkeitä rahoja alueemme sote-palvelujen kehittämiseen ja hyvä askel sote-uudistuksen edistämisessä. Rahat eivät mene hankebyrokratiaan, vaan kyse on hoitoon pääsyn vahvistamisesta ja palvelujen laadun parantamisesta, Malm painottaa.

Etelä-Karjala saa valtionavustusta Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeeseen 2 199 998 euroa ja sote-rakenneuudistukseen 1 726 000 euroa. Etelä-Savon osalta vastaavat summat ovat 2 254 367 ja 3 140 500 euroa sekä Kymenlaaksossa 2 566 154 ja 4 417 500 euroa.

Sote-uudistuksen alueellisten hankkeiden tavoitteena on palvelujen parantaminen, jotta ne olisivat kaikille ihmisille yhdenvertaisesti ja oikea-aikaisesti saatavilla. Painoarvoa siirretään raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön.

– Ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä ennaltaehkäisevyys on tärkeää, etenkin näin kireän koronakevään jälkeen. Sote-uudistus on hyvää jatkoa hallituksen onnistuneelle hoitajamitoitukselle. Lakiluonnos lähti kesäkuussa lausuntokierrokselle, ja paketti tulee meille eduskuntaan näillä näkymin ennen vuoden loppua, Malm toteaa.