SDP:n Niina Malm: Alipalkkaus kriminalisoitava nopeasti

YLE uutisoi tiistaina 30.6. Marinin hallituksen selvittävän alipalkkauksen kriminalisointia. Kansanedustaja Niina Malm (sd.) pitää tätä selvitystä erittäin tarpeellisena.

– Reiluista ja oikeudenmukaisista työmarkkinoista hyötyy niin suomalainen rehellinen yrittäjä kuin myös työntekijä. Alipalkkaukseen puuttuminen auttaa myös talouden suunnittelua ja toteutusta. Talousrikollisuuden torjunnan osalta se on yhteiskunnalle olennainen asia, Malm toteaa.

– Marinin hallitus on jo hallitusohjelmassa tehnyt periaatepäätöksen puuttua alipalkkaukseen, mutta haluan vauhdittaa tämän toteutusta, Malm sanoo.

Malm nostaa esille myös perussuomalaisten linjan, joka on tässä aiheessa varsin vastakkainen suhteessa Marinin hallituksen linjaan.

– Perussuomalaisten linja on olla kriminalisoimatta alipalkkausta. Miksi? Samaan aikaan puolue on vaatinut reiluja työehtoja ja vihjaillut maahanmuuttajien tekevän alipalkalla työtä. Eikö silloin olisi juuri oikein kriminalisoida alipalkkaus? Malm kysyy.

Perussuomalaisten Jussi Halla-aho, samoin kuin kokoomuksen Petteri Orpo eivät lämpene alipalkkauksen kriminalisoimiselle ja molempien mielestä se ei ole lainkaan tarpeen. Ongelma on perussuomalaisten mukaan maahanmuuttajat ja kokoomuksen mukaan lepsu valvonta.

– Jussi Halla-aho on jopa Euroopan parlamentissa ollessaan äänestänyt tätä vastaan. Näin ollen Halla-aho kannattaa polkuhintoja työmarkkinoilla. Se jos mikä on kova uutinen suomalaiselle palkansaajalle, jota perussuomalaisten puoluejohtaja ei tunnu arvostavan, vaan tässäkin asiassa nojautuu maahanmuuttoon, Malm tuomitsee.

– Väärinkäytöksistä ovat kärsineet erityisesti ne rehelliset yrittäjät ja työnantajat, jotka ovat joutuneet kilpailemaan samoilla markkinoilla niiden yritysten kanssa, jotka polkevat työvoimakustannuksia ja kiertävät veroja, Malm päättää.