SDP:n Mika Kari kehysriihestä: Merkittävä lisäpanostus puolustusvoimille

5.4.2022

Puolustusvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Mika Kari on tyytyväinen siihen, että kehysriihessä esitetään puolustusministeriölle mittavaa lisärahoitusta muuttuneen ulko- ja turvallisuuspoliittisen tilanteen johdosta. Lisärahoituksella tuetaan puolustusvoimien toimintakyvyn kehittämistä ja keskeisiä lisämateriaalihankintoja. Myös rajavartiolaitokselle esitetään lisämäärärahoja valmiuden ja suorituskyvyn nostamiseen ja mm. valvontalentokoneiden korvaamiseen.

– Pidän lisämäärärahoituspäätöstä merkittävänä, sillä Suomen turvallisuusympäristössä tapahtunut muutos on luonut tarpeen vahvistaa Suomen puolustuskykyä. Lisärahoituksella voidaan kehittää puolustuskykyämme lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä. Kehyspäätös vahvistaa myös Puolustusvoimien puolustuskyvyn kehittämistä ja päivittämistä laajana kokonaisuutena, kansanedustaja Mika Kari toteaa.

Puolustusvoimien toimintamenoihin osoitetaan kehyskaudella vuotuinen 130-200 miljoonan euron korotus, jolla mm. lisätään Puolustusvoimien henkilöstömäärää asteittain, lisätään kertausharjoituskoulutettavien reserviläisten määrää, nostetaan materiaalin kunnossapidon tasoa ja varmennetaan Puolustusvoimien toiminta ja valmius.

Puolustusmateriaalihankintoihin osoitetaan kehyskaudelle 2023-2026 yhteensä noin 1,5 miljardin euron lisäys, jota on tarkoitus käyttää mm. panssarintorjunta- ja ilmatorjunta-aseiden, taistelijan varusteiden, tykistöampumatarvikkeiden, kenttähuoltomateriaalin sekä meri- ja ilmapuolustuksen ohjusten hankintaan. Edellä mainitut hankkeet käynnistetään kevään lisätalousarvioon sisällytettävällä Puolustuskyvyn parantaminen –tilausvaltuudella, jonka suuruus on 1,75 miljardia euroa jatkuen vuoteen 2027.

– Hallitus vahvistaa näillä päätöksillä ennen kaikkea puolustusresursseja, joihin kuuluvat kaluston lisäksi keskeisesti myös ammattitaitoinen henkilöstö, jota asteittain lisätään. Tämä on tärkeää, jotta Puolustusvoimien sotilas- ja siviilihenkilökunnan määrää saadaan työkuorman edellyttämälle tasolle, Kari muistuttaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa