SDP:n Merja Mäkisalo-Ropponen: Miten käy koulutustakuulle?

TIEDOTE: 9.3.2015

Eduskunnan sivistysvaliokunta keskeytti tänään toisen asteen järjestämislain (HE 306/2014) käsittelyn.

– Toisen asteen koulutuksen järjestämislaki kaatui opposition jarrutukseen, sanoo SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

-Tarkoituksena oli, että rakennepaketissa koulutukseen suunnatut säästöt olisi saatu toteutettua järjestämisverkkoa tiivistämällä ja toimintoja tehostamalla ilman, että koulutuspaikkoja tarvitsisi karsia.
Aiemmin tehtyjen säästöpäätösten ja valiokunnassa viime viikolla hyväksytyn rahoituslain toimeenpano ilman järjestämisverkon järkeistämistä tarkoittaa sitä, että toisen asteen aloituspaikkoja uhkaa jopa 3500 paikan karsinta. Ensimmäiset aloituspaikkojen vähennykset voivat olla edessä jo ensi syksynä, toteaa Mäkisalo-Ropponen ja jatkaa

-Nyt on pakko kysyä, ymmärsiköhän oppositio, mitä heidän asian käsittelyn etenemistä jarruttava toimintansa tarkoittaa käytännössä, esimerkiksi koulutustakuun toteutumisen kannalta?

Kansanedustaja Mäkisalo-Ropposen mielestä on nyt harkittava tarkkaan, voidaanko rahoituslakiakaan viedä eteenpäin.

-Hallituksen vastauksessa välikysymykseen jo todettiin järjestäjäverkon oleva edellytys sille, että rahoituslakia viedään eteenpäin. Rahoituslain kaatuminen on rakennepaketissa suunniteltujen säästöjen kannalta ikävä asia, hän toteaa lopuksi.

Toisen asteen järjestämislailla oli tarkoitus muuttaa lukio- ja ammatillisen koulutuksen järjestämisluvan ja vapaan sivistystyön oppilaitoksen ylläpitämisluvan myöntämistä, muuttamista ja peruuttamista koskevia säännöksiä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö päättäisi edelleen koulutuksen järjestämisluvista ja oppilaitoksen ylläpitämisluvista.

Aikaisempien säännösten perusteella myönnettyjen koulutuksen järjestämislupien voimassaolo päättyisi lakien astuessa voimaan. Vapaasta sivistystyöstä annetun lain mukaiset ylläpitämisluvat jäisivät voimaan.

Opetus- ja kulttuuriministeriö arvioisi kuitenkin ylläpitäjien taloudelliset edellytykset oppilaitoksen ylläpitämiseen ja päättäisi arvion perusteella, ketkä toimijat voisivat jatkossa järjestää koulutusta.