SDP:n Matias Mäkynen: Yrityksiä on tuettu läpi kriisin

Matias Mäkynen

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen vastaa Petteri Orpon kokoomuksen puoluevaltuustossa esittämiin väitteisiin.

– Koronanhoidosta ei ole selviydytty vaurioitta. Kansalaiset ja toimialat ovat kärsineet ja huoli tästä on yhteinen, Mäkynen toteaa.

– Koronakriisin torjumiseksi on tehty välttämättömiä toimia, joilla on haluttu suojella ihmisten terveyttä ja elämää kriisin aikana. Samalla on nähty aivan oleelliseksi tukea yrityksiä ja sitä, että työpaikat säilyisivät. Orpon väitteet eivät siksi pidä paikkaansa, Mäkynen sanoo.

Marinin hallitus on tukenut yrityksiä lukuisaan otteeseen kaksi vuotta kestäneen pandemian aikana. Hallitus on myöntänyt suoria yritystukia yli 4 miljardia euroa sekä miljardien eurojen lainamuotoista tukea mm. Finnveran, Business Finlandin ja Teollisuussijoituksen kautta. Yrityksiä on tuettu myös mm. laajentamalla yrittäjien työttömyysturvaa sekä muuttamalla vuoden 2020 ajaksi lomautuskäytäntöjä ja alentamalla TyEL-maksuja. Kulttuuri- ja tapahtuma-aloja on myös tuettu rahallisesti.

– Marinin hallitus on tukenut yrityksiä läpi kriisin ja tämä olisi Petteri Orponkin rehellistä myöntää, Mäkynen toteaa.

– Eduskunnalle annettiin jälleen tällä viikolla lisätalousarvioesitys, jossa tukea suunnataan muun muassa kulttuurille, tapahtuma-alalle ja urheilualalle. Rajoituksista kärsiviä aloja on välttämätöntä tukea. On silti hyvä todeta, että tukien kohdennusten kanssa on ollut myös ongelmia. Väliinputoajia on ollut varmasti, Mäkynen sanoo.

– Suuressa kuvassa Suomen talous ja työllisyys kehittyvät vauhdilla. Vuoden 2021 talouskasvu ylitti ennusteet ja työllisyysaste päätyi Suomen ennätykseen 73,5 % tasolle. Velkaantuminen on pienentynyt ja taittuu paljon hallituksen tavoitteita nopeammin. Hallitus on saavuttamassa tavoitteensa taloudessa ja työllisyydessä koronakriisistä huolimatta ja se luo valoa tunnelin päähän. Positiivista on myös se, että nyt pääsemme avaamaan yhteiskuntaa, kuten hallitus on tällä viikolla kertonut, Mäkynen toteaa.

– Koronan jälkeiseen jälleenrakennukseen onkin varauduttu jo tässä vaiheessa. Sen suhteen meillä on isoja haasteita, kuten ihmisten hoiva- ja hoitovelan purkaminen. Siihen tarvitsemme yhteistä tahtoa yli puoluerajojen ja toivottavasti kokoomuskin on tässä mukana. Yhteiskunnan toipuminen kriisistä kestää kokonaisuutena kauan ja tämä on tärkeää tunnustaa niin hallituksessa kuin oppositiossa, Mäkynen päättää.