SDP:n Matias Mäkynen: Verovälttelyyn puuttumisessa on kyse oikeudenmukaisuudesta

11.9.2021

Marinin hallituksen budjettipäätöksissä esitettiin arvonnousuveroa, jolla puututaan verovälttelyyn ja varmistetaan kaikkien kansalaisten tasa-arvoinen kohtelu. Kyse ei ole maastamuuton verottamisesta, vaan oikeudenmukaisesta veropolitiikasta.

– On epäoikeudenmukaista, että nykytilanteessa piensijoittajat maksavat osingoistaan ja myyntivoitoistaan veroja, vaikka samaan aikaan suurituloisilla on mahdollisuus välttää verot siirtämällä kirjansa vaikka vain väliaikaisesti verokeitaaseen ja nostamalla myyntivoitot siellä. Arvonnousuveron käyttöönotolla hallitus haluaa tehdä oikeudenmukaista veropolitiikkaa ja puuttua tähän epäkohtaan, kertoo SDP:n 2. varapuheenjohtaja Matias Mäkynen.

Mäkynen huomauttaa, että Suomi ei ole suinkaan ainoa maa, joka puuttuu yksityishenkilöiden verovälttelyyn, vaan vastaava vero on jo voimassa useissa länsimaissa, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Ruotsissa.

– Ei siis pidä paikkaansa, että veron käyttöönotto lisäisi poismuuttoa Suomesta. Päinvastoin arvonnousuvero estää verosyistä tehtäviä muuttoja, sillä tähän saakka verojen välttely Suomesta muuttamalla on ollut mahdollista.

Tavallisen kansalaisten elämään arvonnousuveron käyttöönotto ei myöskään vaikuta, sillä voimaan tullessaan vero tulisi koskettamaan vain hyvin varakkaita henkilöitä.

– Verovälttely sen sijaan satuttaa kaikkia suomalaisia, sillä veroparatiiseihin siirretyt myyntivoitot ovat poissa tavallisten ihmisten palveluista, jotka täytyy kustantaa jollakin muulla tavalla, muistuttaa Mäkynen.

Oppositiopuolueista etenkin Kokoomus vastustaa arvonnousuveron käyttöönottoa, vaikka on samaan aikaan julkisesti kertonut kantavansa huolta Suomen talouden tilasta. Mäkysen mielestä näissä puheissa on ristiriita.

– Vain muutama viikko sitten kokoomuksesta ehdotettiin toimeentulotuen ja työttömyysturvan leikkaamista valtion menojen rahoittamiseksi. Nyt puolueen puheenjohtaja Petteri Orpo ilmoitti, että aikoo poistaa arvonnousuveron, mikäli kokoomus on seuraavassa hallituksessa. Leikkaaminen sopii siis kokoomukselle, mutta vain silloin, kun se koskettaa pienituloisia. Siitä on oikeudenmukaisuus kaukana, Mäkynen toteaa.