SDP:n Matias Mäkynen: Velkaantuneiden näkökulmaa vahvistettava

Eduskunta kävi 19. helmikuuta ajankohtaiskeskustelun ylivelkaantumisesta. Velkaantumiseen liittyvät ongelmat on  kasvaneet viime vuosina hälyttävästi. Myös maksuhäiriömerkintöjen määrä on kivunnut ennätyslukemiin: Suomalaiset saivat vuonna 2019 lähes 1,9 miljoonaa uutta merkintää.

– Tämä on ongelma, joka täytyy pysäyttää. Siksi hallitus on ottanut asialistalleen kuluttajien velkaongelmien ennaltaehkäisemisen ja vähentämisen. Myös kuluttaja- ja pikaluottoja koskevan hiljattain kiristyneen sääntelyn tehokkuutta seurataan ja tarvittaessa tehostetaan, sanoo laki- ja talousvaliokunnissa ylivelkaantuneiden asemaa käsittelevä kansanedustaja Matias Mäkynen.

Hallitusohjelmaan on linjattu lukuisia tilanteeseen puuttuvia kirjauksia. Keinoja ovat mm. positiivisen luottorekisterin käyttöönotto ja maksuhäiriömerkintöjen kestoajan lyhentäminen. Positiivisella luottorekisterillä tarkoitetaan järjestelmää, johon kirjataan muutakin kuin häiriömerkinnät. Maksukykyyn, luottojen hoitamisen ja luottoluokituksen kirjaaminen antaa nykyistä paremman kokonaiskuvan henkilön maksukyvystä.

– Pikavippejä on mainostettu viime vuosina esimerkiksi kohdennettuina mainoksina nuorille härskisti esimerkiksi sanoilla ”nauti kavereiden kanssa viikonlopusta, vaikka tilisi on tyhjä”. Tällaiset epäeettiset mainokset ovat todella haitallisia. Siksi hallitusohjelmaan on kirjattu, että aggressiivista markkinointia hillitään.

Edellä mainittujen toimien lisäksi hallitusohjelmasta löytyvät kirjaukset muun muassa sosiaalisen luototuksen käyttöönotosta koko maassa, ja perintäkulujen määrien rajoituksista myös muiden kuin yksityishenkilöiden kohdalla.

– Ylivelkaantumisen hoidossa on siirryttävä yhä voimakkaammin luotonantajista velkaantuneiden ihmisten näkökulmaan. Yllämainittujen hallitusohjelman keinojen lisäksi olisi aiheellista vahvistaa ihmisten mahdollisuuksia hallita omia velkojaan. Nykyteknologialla olisi mahdollista koota ihmisen kaikki velat yhteen näkymään, josta näkee lainojen kokonaisuuden, eräpäivät sekä voi pyytää eräpäivän siirtoa tai hakea velkajärjestelyä. Tämä toisi ihmisille enemmän valtaa omasta tilanteestaan ja mahdollistaisi myös paremmin yhteistyön viranomaisten kanssa, Mäkynen päättää.