SDP:n Matias Mäkynen vanhempainvapaalle: “Vapaa on vanhemman ja lapsen välistä aikaa – noudatamme perhevapaauudistuksen henkeä”

Kansanedustaja Matias Mäkynen pitää loput isyys- ja vanhempainvapaansa 3.3.-8.6. Vanhempainvapaan ajan hän on pääosin poissa päivittäisestä valtiopäivätoiminnasta, mutta osallistuu välttämättömissä tapauksissa äänestyksiin ja eduskuntaryhmän toimintaan.

“Halusimme vaimoni Marian kanssa jakaa vanhempainvapaat puoliksi. Mielestämme on todella tärkeää, että molemmat vanhemmat saavat muodostaa tiiviin suhteen lapseen oman vapaajakson aikana. Olemme onnellisessa asemassa, kun pystyimme viime syksynä ennen siirtymistäni eduskuntaan viettämään pitkään yhdessä koko perheen kesken yhdistelemällä vuosilomia ja vanhempainvapaita” Matias Mäkynen sanoo.

Mäkyset jakavat vapaat Sanna Marinin hallituksen perhevapaauudistuksen hengessä. Uudistuksen jälkeen vapaat pitenevät, mutta vapaiden jakaminen tasan on mahdollista jo nykyisessä järjestelmässä.

Perhevapaa on ensisijaisesti perheen sisäistä, vanhemman ja lapsen välistä aikaa ja arvokasta sellaisena. Matias Mäkynen osallistuu satunnaisesti kansanedustajan työhön liittyviin epävirallisiin tapaamisiin ja vierailuihin sekä toimii normaalisti Vaasan kaupunginvaltuuston jäsenenä. Vapaan alkuvaiheessa Matias vierailee poikansa Alvarin kanssa varhaiskasvatuksen viikolla kahdessa vaasalaispäiväkodissa tutustumassa päivähoidon arkeen. Varhaiskasvatuksen laatua ollaan hallitusohjelman mukaisesti nostamassa, mutta kuntien tiukka taloustilanne vaikuttaa toimeenpanoon.

”Vierailemme omassa päiväkodissani Kappelinmäellä sekä Korkeallamäellä vuorohoitopäiväkodissa. Vanhempainvapaan aikana toimitaan lapsen ehdoilla, mutta tarkoitus on perehtyä varhaiskasvatuksen työntekijöiden tämän päivän tilanteeseen. Alan työntekijöiltä tulee paljon viestejä ja ryhmäkokojen pienentäminen tulee varmasti tarpeeseen. Perhevapaiden ohella varhaiskasvatuksen laatu on tärkeä tekijä nuoren perheen elämässä” Mäkynen päättää.