SDP:n Matias Mäkynen: ”Tutkimusrahoituksen uusi polku on avattu”

Hallituksen tänään päättyneessä kehysriihessä tehtiin päätöksiä, jotka tukevat hallitusohjelman ja parlamentaarisen TKI-työryhmän mukaista tavoitetta nostaa Suomen tutkimus- ja kehittämismenot 4 prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2030 mennessä. Parlamentaarista TKI-työryhmää johtava SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen iloitsee hallituksen päätöksistä:

– Hallitus osoittaa tärkeää sitoutumista viime vuonna aikaan saatuun parlamentaarisen TKI-työryhmän sopuun. Vuonna 2023 uhanneet leikkaukset vältetään ja rahoituksen kuoppa on täytetty. Yhteensä rahoitus lisääntyy 350 miljoonalla eurolla suhteessa aiempiin päätöksiin, jota lisäksi täydentää 100 miljoonan euron T&K-verovähennys raporttimme mukaisesti, Mäkynen kertoo.

– On tärkeää, että TKI-järjestelmää kehitetään kokonaisvaltaisesti. Suomen Akatemian rahoitus on historiallisen korkealla tasolla ja Business Finlandin rahoitus jatkaa korkealla uralla myös Suomen elpymisrahoituksen päättymisen jälkeen. Myös ammattikorkeakoulujen sekä yliopistollisen sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan pysyvät rahoituslisäykset ovat tärkeitä. Tämä turvaa niin perustutkimuksen kuin innovaatiotoiminnan, Mäkynen jatkaa.

Riihessä tehtyjen päätösten jatkona Mäkynen kääntää jo katsetta tulevaan:

– Hyvät päätökset ansaitsevat jatkoa. Nyt, kun käynnissä on maailman laajuinen siirtymä irti venäläisestä ja fossiilisesta energiasta, olisi erityisen tärkeää tukea uusien suomalaisinnovaatioiden markkinoille tuloa esimerkiksi energiateknologia-alalla. Tähän tarvitaan ratkaisuja vielä toukokuun lisätalousarviossa. Laadukas TKI-toiminta edellyttää myös osaajien saatavuuden parantamista. Tutkimus, koulutus ja vihreä siirtymä ovat Suomen talouden ja työllisyyden tärkeimmät tekijät – niiden avulla Suomen talous vahvistuu merkittävästi tulevaisuudessa, Mäkynen päättää.