SDP:n Matias Mäkynen: Tutkimus ja koulutus puuttuvat kokoomuksen työkaluista – Orpon ote taloudesta ja työllisyydestä irronnut

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen pitää kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon esiintymistä Ylen Ykkösaamussa osoituksena kokoomuksen heikoista eväistä talouden kasvun ja työllisyyden tukemiseksi.

-Kokoomuksen eväät työllisyyden ja kasvun tukemiseksi sekä talouden tasapainottamiseksi ovat todella ohuet. Toimittajan viiteen kysymykseen löytyi yhteensä yksi konkreettinen keino, jolla Orpo taloutta ja työllisyyttä hoitaisi – työttömiltä leikkaaminen ansiosidonnaisen porrastamisen myötä. Kokoomuksen vaihtoehto on lyhytkatseista näpertelyä, eikä tunnin keskustelussa kuultu sanaakaan Suomen kasvun tärkeimmistä tekijöistä – koulutuksesta sekä tutkimuksesta ja yritysten tki-investoinneista, SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen ihmettelee.

Petteri Orpo väitti haastattelussa ansiosidonnaisen erityisesti porrastamisella olevan ”kiistaton” näyttö työllisyyden tukemisesta. Näyttö työllisyydestä on nimenomaan ristiriitaista, mistä syystä kesällä raporttinsa työministerille jättänyt tutkijaryhmä pudotti ansiosidonnaisen porrastamisen suositustensa ulkopuolelle.

-Orpon levy on jäänyt päälle, eikä hän Ykkösaamun esiintymisen perusteella tunnu seuraavan hallituksen tai edes eduskunnan päätöksentekoa. Hallitus on tehnyt sotesta koulutukseen historiallisia uudistuksia, joilla parannetaan työllisyyttä ja tuottavuutta. Myös Orpon vaatima terapiatakuu eteni budjettiriihessä, kun hallitus varmisti rahoituksen seitsemän päivän niin fyysisen kuin mielenterveyden hoitotakuulle, joka tulee myös olemaan iso parannus nykytilaan, Mäkynen muistuttaa.

Orpo antoi haastattelussa tukensa työperäisen maahanmuuton asioiden kokoamisesta työ- ja elinkeinoministeriön alle. Työvoimapulaan vastauksena maahanmuutto on yksi, mutta ei riittävä keino.

-Ensisijaista on vahvistaa työttömien täydennys- ja muuntokoulutusta sekä nostaa nuorten koulutustasoa Suomessa. Näin teemme hallituksessa. Myös työttömien ja työpaikkojen kohtaamista on parannettava laadukkaamman työnvälityksen avulla – tästä on kysymys Pohjoismaisessa työvoimapalvelumallissa, jota syksyn aikana käsittelemme eduskunnassa. Työperäisen maahanmuuton työlupien nopeuttamiseksi budjettiriihessä päätettiin useista nopeavaikutteisista keinoista, Mäkynen päättää.