SDP:n Matias Mäkynen: Suomen taloudella menee lujaa, vaikkei Petteri Orpo haluaisi sitä myöntääkään

SDP:n varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon puheet eivät vastaa todellisuutta.

– Suomen talous on nyt historiallisen kovassa kasvussa ja markkinoiden luotto on kova. Hallituksen politiikka siis puree. Suomen taloudella menee lujaa, vaikkei Petteri Orpo haluaisi sitä myöntääkään, Mäkynen kommentoi.

– Yritykset investoivat ennätyksellistä tahtia. Kokoomus tuntuu katsovan maailmaa tällä hetkellä niin synkkien lasien läpi, etteivät faktat siinä paljoa paina.

Mäkynen kyseenalaistaa kokoomuksen valtiontalouden laskelmat.

– Kokoomuksen talouslinjan uskottavuutta syö sen ristiriitaisuus. Oli sitten nousukausi tai taantuma, kokoomuksen lääke on aina sama: leikkaukset julkisiin palveluihin ja palkkoihin sekä veroalennukset suuryrityksille, Mäkynen ihmettelee.

– Suomen rivakka talouskasvu jarruttaa myös julkisen talouden velkaantumista. Sekä valtiovarainministeriö että pankit ennakoivat Suomen velkasuhteen kasvun taittuvan jo ensi vuonna eli aiempia laskelmia nopeammin, Mäkynen muistuttaa.

Mäkynen kääntää katseen tulevaisuuteen.

– Talouspolitiikassa on nyt keskityttävä tulevaisuuden kestävään kasvuun. Se edellyttää TKI-investointeja sekä panostuksia osaamiseen ja koulutukseen.

– Rakenneuudistuksia ja työllisyystoimia tarvitaan edelleen, ja näihin hallitus on sitoutunut. Syksyn budjettiriihessä tullaan linjaamaan valtiontaloutta vahvistavista veroratkaisusta ja kasvua tukevista keinoista. Hallituksen talouspolitiikka kulkee vastuullista keskitietä, jossa panostetaan hyvinvointiin ja koulutukseen samalla, kun valtiontalous pidetään kunnossa, Mäkynen summaa.