SDP:n Matias Mäkynen: Oppositiolla on käytössä vain mustat talouslasit

8.2.2021

Oppositio ehti tuoreeltaan repiä pelihousunsa valtiovarainministeriön tuoreesta raportista koskien Suomen talouden ongelmia.

– Toki keskustelua kasvuraportin esiin nostamista tuottavuus- ja työllisyyskehityksestä on syytä käydä, mutta ensireaktiot näkivät raportin suotta vain mustien lasien läpi, SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen sanoo.

– Raportti painottaa vahvasti tutkimuksen ja koulutuksen vahvistamista sekä hyvää ja vakaata investointiympäristöä, mutta nehän ovatkin meillä hyvässä iskussa ja hallituksen toimenpiteiden kohteena.

– Muun muassa oppisopimusjärjestelmän uudistaminen ja oppivelvollisuuden laajentaminen parantavat lisäksi pitkällä aikajänteellä työllisyyttä, minkä ekonomistitkin laidasta laitaan tunnustavat.

– Raportin mukaan pienten lasten äitien työllisyyttä voidaan parantaa perhevapaauudistuksella ja päivähoitomaksujen alentamisella kuten hallitus on tehnytkin. Niinikään raportti suosittaa ikääntyvien työllisyyden parantamista, ja hallitus onkin jo päättänyt asteittain purkaa työttömyysputkea, mutta työllisyyttä tukevasti suojasäännökset säilyttäen, Mäkynen huomauttaa.

Mäkynen näkee raportin käsittelevän kasvua ja tuottavuutta yllätyksettömän kapeasti. Esimerkiksi hiljattain Britanniassa julkaistu ja laajaa kansainvälistä huomiota herättänyt Dasguptan raportti nosti esiin talouden ja luonnon monimuotoisuuden yhteyden, mikä ei valtiovarainministeriön ajattelussa näy.

– VM:n raportissa kaipaillaan ylätasolla investointeja ja tuottavuutta, mutta konkretiaa on vähän. Ilmasto- ja ympäristökriisi asettaa taloudelle reunaehdot, mutta avaa myös mahdollisuuksia, joita ei käsitellä valtiovarainministeriön raportissa lainkaan. Julkisen sektorin täytyy olla muutosta vauhdittava ja suuntaa osoittava voima. Kyse on myös suomalaisyritysten tärkeimmistä tulevaisuuden kysymyksistä. Vastauksia kannattaisi hakea koulutuksesta, oikein suunnatuista vero- ja muista kannusteista esimerkiksi fossiilittomaan vetytalouteen, ei kilpailuun halpatyömaiden kanssa, Mäkynen toteaa.