SDP:n Matias Mäkynen: Mitä vastuullisuutta on luvata miljardiluokan veronkevennyksiä, kokoomus?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen ihmettelee kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon puheita siitä, että hallitus on kykenemätön uudistuksiin ja toimii vastuuttomasti.

– Kokoomus peräänkuulutti vastuullisuutta ja uudistuksia. Haluankin ensin kysyä kokoomukselta, että mitä vastuullisuutta on lupailla miljardiluokan veronkevennyksiä tilanteessa, jossa Suomi ja koko maailma tällä hetkellä ovat? Minusta vastuullisuutta on tehdä sellaisia tulevaisuusuudistuksia, joiden avulla Suomi pärjää ja menestyy myös tulevaisuudessa, sanoo Mäkynen ja jatkaa:

– Hallitus on akuutin koronakriisin vastuullisen hoidon lisäksi laittanut eteenpäin mittavia tulevaisuusuudistuksia. Yksi isoimmista rakenteellisista uudistuksista on tietenkin sote-uudistus, joka on laitettu käyntiin sosialidemokraattien johdolla. Me kaikki muistamme, että kokoomus kyllä yritti, mutta ei onnistunut viemään uudistusta maaliin. Toinen mittava ihmisten hyvinvointia lisäävä uudistus on tietenkin hoitajamitoitoitus, joka laitetaan kuntoon vuosien työn jälkeen. Tätäkin uudistusta kokoomus jäi yksin vastustamaan viime kaudella, muistuttaa Mäkynen.

– Vaikka Orpo linjapuheessaan kertoikin kokoomuksen panostavan koulutuspolitiikassa lasten varhaisiin vuosiin, oli kokoomus viime kaudella poistamassa kokoaikaisen subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden. Nyt sosialidemokraattien johdolla tehdään tulevaisuuspolitiikkaa, jossa jokaiselle lapselle on palautettu oikeus kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen ja jokaiselle nuorelle varmistetaan toisen asteen koulutus pidentämällä oppivelvollisuutta. Eikä liene yllätys, että tätäkin tärkeää tulevaisuusuudistusta kokoomus vastustaa, vaikka muun muassa talouspolitiikan arviointineuvosto on suositellut oppivelvollisuusiän nostamista, Mäkynen päättää.