SDP:n Matias Mäkynen: Järjestöjen kanneoikeus ehkäisisi väärinkäytöksiä ja suojaisi heikompaa työmarkkinoilla

Viime aikoina mediassa on nostettu esiin räikeitä lainvastaisia toimintatapoja siivous- ja ravintola-aloilla, maataloudessa sekä telakkateollisuudessa. Työntekijöiden palkkoja on jätetty maksamatta, työolosuhteet ovat olleet ihmisarvoa loukkaavia, ja työajat ovat rikkoneet Suomen lainsäädäntöä. Kansanedustaja Matias Mäkynen esittää keinoksi tilanteeseen puuttumiseksi ryhmäkanneoikeuden laajentamisen järjestöille. Järjestöjen oikeus kanteen nostamiseen tukisi viranomaisvalvontaa, jonka varassa on mahdoton löytää kaikkia väärinkäytöksiä.

ーJärjestöjen ryhmäkanneoikeus parantaisi merkittävästi työntekijöiden oikeuksia valvovien työsuojeluviranomaisten, ammattiliittojen ja tasa-arvovaltuutetun mahdollisuuksia puuttua sellaisiin törkeisiin väärinkäytöksiin, joita viime päivinä on noussut esiin. Ammattiliitoilla on jatkuva yhteys työpaikkoihin ja tieto väärinkäytöksistä, mutta liian kapeat keinot puuttua niihin, Mäkynen sanoo.

Ryhmäkanneoikeudella olisi Mäkysen mukaan myös ennaltaehkäisevä vaikutus.
ーKiinnijäämisriskin nostaminen on tehokkain tapa estää rikoksia ennalta. Tällä hetkellä väärinkäytöksiä tapahtuu paljon siksi, että työntekijät eivät uskalla tehdä mitään leimautumisen ja työpaikan menetyksen pelossa, ja lakia rikkovat työnantajat tietävät tämän. Ammattiliittojen voidessa nostaa kanteen työntekijät eivät joudu vaikeaan asemaan, Mäkynen toteaa.

Reilun kilpailun ja oikein toimivien yritysten etu on, että väärinkäytökset kitketään mahdollisimman tehokkaasti. Ryhmäkanneoikeus siis palvelisi myös elinkeinoelämää ehkäisemällä jo pelkällä olemassaolollaan väärinkäytöksiä ja siitä seuraavaa epätervettä kilpailua. Mäkysen mukaan oikeudenkäynteihin liittyvä kuluriski tekee kannattamattomaksi “kiusaamistarkoituksessa” nostetut kanteet, joten sen pelon varassa ryhmäkanneoikeutta ei tulisi vastustaa. Oikeudenkäyntikuluihin liittyvä riski tulisi kanteen nostaneen järjestön kannettavaksi, ei koskaan työntekijöille.

ーMuissa Pohjoismaissa ryhmäkanneoikeudet ovat nykyisellään huomattavasti laajempia. Nyt on korkea aika saada ryhmäkanneoikeus työ-, tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja ympäristöasioita ajaville järjestöille myös Suomessa. Kanneoikeus lisäisi erityisesti työmarkkinoilla haavoittuvassa asemassa olevien suojaa ja sen kautta purkaisi kaksia työmarkkinoita, mikä on kaikkien etu, Mäkynen päättää.