SDP:n Marko Asell: Yhteiskunnan tuettava kansanterveyttä paremmin

21.6.2021

Kansanedustaja Marko Asell (sd.) kiinnittää huomiota suomalaisten kansantauteihin ja niihin johtaviin syihin kirjallisessa kysymyksessä hallitukselle. Asiantuntijat ovat arvioineet, että Suomessa kaikista kuolemista 11 prosenttia johtuu lihavuuden aiheuttamista sairauksista. Tämä on 6000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Lihavuus lisää sairastumista yli 30 sairauteen, mm. sydänsairauksiin ja yli kymmeneen syöpätyyppiin. Mm. kakkostyypin diabetes, kohonnut verenpaine, sepelvaltimotauti, aivohalvaukset ja astma ovat yleisiä kansantauteja.

– Lihavuus on myös merkittävä kansantaloudellinen ongelma. Se kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia ja laskee elinajanodotetta, tuottavuutta ja bruttokansantuotetta. Nyt, kun sote-uudistus on vihdoin tulossa maaliin, olisi hyvä pohtia myös keinoja, millä kustannuksia saadaan alennettua, Asell pohtii.

Taloustutkimuksen kyselyn perusteella suomalaisilla on suuri tahtotila rajoittaa epäterveellisten elintarvikkeiden myyntiä ja markkinointia. Suuri enemmistö haluaa runsaasti sokeria sisältävien ruokien ja juomien hinnan nostamista verotuksella. Myös runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa sisältäville elintarvikkeille kannatetaan haittaveroa.

Makeisten ja jäätelön valmistevero oli käytössä Suomessa, mutta se poistui vuoden 2017 alussa, kun Elintarvikeliitto oli kannellut asiasta EU:lle ja komissio katsonut veron kilpailulainsäädännön vastaiseksi. Kuitenkin terveysperustainen sokerivero on toteutettu joissakin EU-maissa ongelmitta tämän jälkeen. Esimerkiksi, kun Unkarissa alettiin verottaa runsaasti sokeria ja suolaa sisältäviä elintarvikkeita, niin niiden hinta nousi 29 % ja kulutus väheni 27 %. Vastaavia esimerkkejä on myös muualta maailmalta.

Rajoituksia on mahdollista tehdä myös esim. tuotteiden markkinoinnissa, pakkausten ulkoasussa, paljousalennuksissa sekä niiden sijoittamisessa myymälässä, kuten tupakkatuotteiden kohdalla on tehty.

Suomessa kuluttajat käyttävät noin neljänneksen ruokamenoistaan epäterveellisiksi luokiteltuihin elintarvikkeisiin. Terveys on tärkeä kriteeri lähinnä vanhemmille ihmisille ja osin myös pidemmälle koulutetuille. Tärkeimpiä motiiveja ruoan valinnalle ovat maku, hinta, tuttuus ja käytön helppous.

– Lihavuuden yleistyminen on seurausta yhteiskunnallisista muutoksista, joten sen torjumiseen tarvitaan yhteiskunnallisia ratkaisuja. Valtion tulee ottaa kansalaisten hyvinvoinnista suurempi vastuu, Asell painottaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa