SDP:n Marko Asell: Tasa-arvo urheilun televisioinnissa paranee merkittävästi

Valtioneuvosto on antanut asetuksen audiovisuaalisia palveluita koskevan asetuksen muuttamisesta. Muutoksella lisätään merkittävät naisten ottelut yhteiskunnallisesti merkittävien tapahtumien televisiointilistaan. Lista koostuu urheilutapahtumista, joiden lähetykset on televisioitava Suomen alueelle siten, että merkittävä osa yleisöstä voi seurata niitä maksutta kokonaan tai osittain joko suorina tai nauhoitettuina lähetyksinä.

Kansanedustaja, valtion liikuntaneuvoston jäsen Marko Asell (sd.) pitää valtioneuvoston päätöstä lisätä yhteiskunnallisesti merkittävien tapahtumien televisiointia koskevalle listalle miesten urheilutapahtumia vastaavat naisten tapahtumat merkittävänä sekä tasa-arvon että urheilun yleisen kiinnostavuuden kannalta.

– Uskon, että sekä katsojamäärät että myös kiinnostus lajeihin ja ylipäätään urheiluun kasvaa tämän päätöksen myötä. Huippu-urheilun näkyvyys kannustaa myös omalta osaltaan ihmisiä liikkumaan, mikä on entistä tärkeämpää näin korona-aikana, Asell painottaa.

Naisten urheilun kiinnostavuus on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Esimerkiksi keväällä 2019 naisten jääkiekon MM-finaalia Suomen ja Yhdysvaltojen välillä seurasi yhteensä 2,4 miljoonaa katsojaa (katsojakeskiarvo 723 000). Myös naisten jalkapallon vuoden 2019 MM-lopputurnaus, josta tehtiin laadukas televisiotuotanto ja kaikki 52 ottelua esitettiin YLE:llä, saavutti suuria katsojamääriä, vaikka Suomen maajoukkue ei pelannut lopputurnauksessa. Turnauksen loppuottelua seurasi yli puoli miljoonaa suomalaista.

Suomessa on vahva lainsäädäntöpohja, joka velvoittaa huomioimaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusnäkökulmat julkisessa toiminnassa. Tasa-arvolain mukaan viranomaisten tulee kaikessa toiminnassaan edistää miesten ja naisten välistä tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Tasa-arvolain mukaan tulee erityisesti muuttaa niitä olosuhteita, jotka estävät tasa-arvon toteutumista. Naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen tulee ottaa huomioon myös palvelujen saatavuudessa ja tarjonnassa.