SDP:n Marko Asell: Liikunnan tukipaketti tulee tarpeeseen

Sanna Marinin hallitus on päättänyt tukea tämän vuoden toisessa lisätalousarviossa liikuntasektoria 18,5 miljoonalla eurolla. Koronan vuoksi liikunta- ja urheilutoiminta on vaikeutunut ja jopa keskeytynyt sekä yksilö- että seuratasolla koko maassa. Lomautukset ja korvausten maksamisen keskeyttäminen ovat vaikeuttaneet työntekijöiden elämää.

– Olen ollut jo pitkään huolissani liikunnan ja urheilun tilanteesta. Erityisesti lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien keskeytymisellä ja liikkumattomuudella voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia jopa kansanterveyden näkökulmasta. Nyt julkistettu tukipaketti auttaa osaltaan tämän ongelman ratkaisemisessa, valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja, kansanedustaja Marko Asell (sd.) sanoo.

Valtion liikuntaneuvoston tutkimuskatsauksen koronapandemian vaikutuksista väestön liikuntaan mukaan lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt koronapandemian aikana merkittävästi erityisesti arkipäivinä. Ero kahden vuoden takaiseen on jopa kymmeniä prosentteja. Nuorilla pandemia näyttää lisänneen liikkumisen polarisaatiota, eli nuorten jakautumista liikunnallisesti aktiivisiin ja vähän liikkuviin.

Lisätalousarvion tukipaketilla mahdollistetaan myös kilpa- ja huippu-urheilun seurojen tukemisen ylimpien sarjojen osalta. Tämä on tärkeä toimi, koska kevään ja kesän aikana kilpailutapahtumat joudutaan järjestämään ilman yleisöä.

– Vaikka kokoontumisrajoituksia joudutaan vielä pitämään yllä, hallituksen tämänpäiväinen ilmoitus niiden asteittaisesta purusta ja nyt julkaistu rahoituspaketti antaa kuitenkin positiivisen signaalin liikunta- ja urheilutoimijoille siitä, että kohti parempia aikoja ollaan menossa. Jaksetaan pitää etäisyyttä vielä hetki, Asell painottaa.

Määrärahat kohdistetaan seuraaviin tarpeisiin:
liikunta- ja urheiluseuroille 9 milj. euroa
valtakunnallisille ja alueellisille liikuntajärjestöille 6 milj. euroa
tapahtumien avustamiseen sekä tulevien tapahtumien tukemiseen 3,5 milj. euroa

Yleishyödyllisenä toimintana järjestettävien tapahtumien tapahtumajärjestäjät sekä alle 150 000 euron liikevaihdon osakeyhtiömuotoiset tapahtumajärjestäjät voivat hakea valtionavustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä.