Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Marko Asell: Ajokorttilain uudistus tarpeellinen

Ajankohtaista 13:59

Kansanedustaja Marko Asell (sd.) pitää ajokorttilain uudistamista nuorten kuljettajien osalta erittäin tarpeellisena. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka esittää uudistuksessa, että 17-vuotiaiden osalta nykyisestä lupamenettelystä luovutaan tarpeettomana, koska 90-95% hakijoista saa lain perusteella luvan.

Jatkossa luvan saisi huoltajan suostumuksella, mutta 17-vuotiaiden ajokorttiin esitetään rajoituksia, joilla parannetaan liikenneturvallisuutta. 17-vuotias kuljettaja joutuisi käyttämään nuoren kuljettajan merkkiä ajoneuvossa, ajaminen olisi kielletty öisin klo 00-05 välillä ja matkustajia saisi olla kyydissä vain yksi. Rajoituksilla halutaan estää tilanne, jossa 17-vuotias joutuisi yöaikaan juoppokuskiksi ja kaveriporukan ryhmäpaineen alle. Vakavissa liikenneonnettomuuksissa nämä ovat juuri yleisiä taustatekijöitä. Rajoitukset poistuisivat automaattisesti kuljettajan täytettyä 18 vuotta.

Lisäksi B-ajokortin koulutukseen sisällytettäisiin simulaattorin sijaan pakollinen ajorataharjoittelu, mikäli rata käytettävissä 80 km säteellä. Ajokieltoon määrättyjen kuljettajien pakollinen lisäkoulutus laajennettaisiin autojen ja moottoripyöräluokkien lisäksi myös mopoja, mopoautoja ja traktoriluokkia. Tällä havaittu olevan hyvä vaikutus riskikäyttäytymisen vähentämiseen. Teoriakokeen vilpistä säädettäisiin rangaistukseksi 6kk osallistumiskielto. Ajokorttilain uudistuksen seurantaan muiden kohtien osalta palataan myöhemmin.

– Olen puhunut jo vuosia liikenneturvallisuuden parantamisesta. Erityisesti nuorten kuljettajien osalta on ollut havaittavissa kaveriporukassa tapahtuvia vakavaa piittaamattomuutta, mikä on johtanut jopa kuolonkolareihin. Erityisen tyytyväinen olen pakolliseen ajoharjoitteluun, mikään simulaattori ei pysty korvaamaan todellisia tilanteita esimerkiksi liukkaalla tiellä, Asell sanoo.