SDP:n Marin vaatii päästötavoitteiden pikaista tarkistamista

SDP:n varapuheenjohtaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Sanna Marin vaatii päästötavoitteiden pikaista tarkistamista ja ilmastotoimien nykyistä nopeampaa toteuttamista. Ilmastopolitiikan kunnianhimon tasoa on nostettava merkittävästi, jos aiomme pysäyttää ilmaston lämpenemisen alle kahteen asteeseen, kertoo tänään julkaistu kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportti.

– Päästötavoitteita on korjattava ja päästöjä leikattava nykyistä enemmän nykyistä kiireellisemmällä aikataululla. On laadittava selkeä suunnitelma fossiilisista polttoaineista luopumiseksi ja vähähiiliseen yhteiskuntaan siirtymiseksi. Tarvitaan esimerkiksi sellaisia talous- ja veropolitiikan ratkaisuja, jotka ohjaavat kulutusta ja liikkumista kestävämpään suuntaan, Marin sanoo.

Marin muistuttaa, että ilmaston lämpeneminen keskimäärin jo 1,5 astetta tarkoittaa maapallon napa-alueiden lähellä oleville valtioille kuten Suomelle ilmaston lämpenemistä jopa 5 astetta.

– On meidän etumme, että maailman valtioiden ilmastotoimet ovat riittäviä ja etupainotteisia. Meidän väylämme vaikuttaa globaaliin ilmastokriisiin on Euroopan unioni ja siksi ilmastokysymyksen pitää olla vahvasti agendalla ensi vuonna, kun Suomi on EU-puheenjohtajamaa. SDP:n mielestä Euroopan pitää olla suunnannäyttäjä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja Suomen pitää olla nykyistä aktiivisempi Euroopan unionin sisällä tämän toteuttamiseksi.

– Ilmaston lämpenemisen hillitseminen ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on mahdollista. Kyse on lastemme ja planeettamme tulevaisuudesta. Myös seuraavat sukupolvet ansaitsevat maapallon, jolla voi elää, Marin tiivistää.