SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta.

– Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää?

– Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipilän hallituksen leikkauksia, jotka kohdistuvat opiskelijoihin, lapsiperheisiin, työttömiin ja eläkeläisiin. Sipilä lupasi kaksi viikkoa ennen vaaleja, että näiltä ihmisiltä ja muilta tuensaajilta ei leikata senttiäkään. Vaalien jälkeen Sipilä leikkasi juuri heiltä. Eivät ihmiset unohda tällaista huijausta.

Marin pitää ihmeellisenä myös sitä, että Sipilä pelottelee oman puolueensa jäseniä keskittämisellä.

– Edellinen oikeistohallitus lakkautti Kajaanin opettajakoulutuksen. Sipilän hallitus on lakkauttanut tällä vaalikaudella Savonlinnan opettajakoulutuksen. Nämä ovat vain kaksi erittäin karua esimerkkiä Keskustan omasta toiminnasta. Nämä ovat juuri sitä keskittämistä, jota Sipilä puheillaan vastustaa ja teoillaan toteuttaa.

Marin toivoo, että Sipilä osoittaisi edes hieman nöyryyttä oman toimintansa johdosta.

– Kehotan Sipilää katsomaan peiliin ja tunnustamaan, että petetyt vaalilupaukset eivät ole kenenkään toisen syytä. Ehkä sitä kautta Sipilän ylimielisyyden tilalle tulisi edes pieni ripaus nöyryyttä.