SDP:n Marin ministeri Grahn-Laasoselle: Huomiosi on oikea, mutta neljä vuotta myöhässä

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin ihmettelee opetusministeri Grahn-Laasosen lausuntoa Lahden lähihoitajaopiskelijoiden tilanteesta ja ammattiopetuksen puutteesta.

– Ministeri Grahn-Laasonen, nyt peili käteen. Huomiosi on oikea, mutta lähes neljä vuotta myöhässä. Asia on juuri näin kuten sanoit: 16-vuotiaat nuoret eivät ole valmiita yksinopiskeluun, vaan vaativat aikuisen läsnäoloa, opastusta, opetusta ja ohjausta. Mutta sitä kyllä syvästi ihmettelen, miksi ajoitte läpi jättimäiset säästöt, joilla nimenomaan vähennettiin aikuisten läsnäoloa, opastusta, opetusta ja ohjausta dramaattisesti? Puheenne ja tekonne ovat pahasti ristiriidassa, sanoo Marin.

– Kentältä tulleet hätähuudot ovat jatkuneet läpi vuoden. Niin oppilaat, heidän vanhempansa kuin opettajatkin ovat huolissaan. Olisi toivonut, että ministeri olisi tarttunut niihin ja tehnyt asialle jotain. Huolipuhe ei riitä, jos tekoja tilanteen ratkaisemiseksi ei tehdä, sanoo Marin.

– Nyt on syytä tehdä suunnanmuutos. SDP haluaa, että Suomessa jokainen lapsi ja nuori saa hyvän koulutuksen; sellaiset elämän eväät, joilla kehittyy yksilönä, pärjää muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa. Oppivelvollisuutta tulisi pidentää kattamaan toisen asteen koulutuksen, tätä suosittelee myös talouspolitiikan arviointineuvosto. Tähän soisi myös opetusministerin ja kokoomuksen tarttuvan, päättää Marin.