SDP:n Marin kritisoi ministeri Mäntylän esitystä laskea sosiaaliturvaa valikoiduilta ihmisryhmiltä

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Sanna Marin kritisoi sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylän (ps) esitystä alentaa sosiaaliturvaa valikoitujen väestöryhmien osalta. Mäntylä kertoi viime viikolla, että hänen johdollaan ministeriössä valmistellaan lakimuutosta, jonka myötä oleskeluluvan saaneille pakolaisille, turvapaikanhakijoille ja maahanmuuttajille maksettaisiin pienempää sosiaaliturvaa kuin kantaväestölle. Marin katsoo, että Suomen sosiaaliturvan tasoa pitäisi pikemminkin nostaa kuin laskea.

– Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on todennut, että sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistaso on Suomessa riittämätön. Monet ihmiset sinnittelevät jo nyt aivan liian pienen sosiaaliturvan varassa ja heidän elämänsä on hyvin hankalaa. On täysin kestämätöntä, että sosiaaliturvan tasoa laskettaisiin entisestään ja on perustuslain vastaista asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan heidän taustansa perusteella, Marin kommentoi.

Marin katsoo, että Mäntylän ulostulo on reaktio Perussuomalaisten kannatuksen romahtamiseen. Yle julkaisi torstaina 8. lokakuuta puoluekannatusarvion, jossa perussuomalaisten kannatus oli laskenut 10,7 prosenttiin. Mäntylä ilmoitti asiasta tiedotustilaisuudessaan perussuomalaisten puoluetoimistolla seuraavana päivänä.

– Välttämätön toimeentulo ja huolenpito ovat perus- ja ihmisoikeuksia, eikä sosiaaliturvaa pidä käyttää maahanmuutto- tai pakolaispolitiikan välineenä. On erittäin huolestuttavaa, ettei ministeritason poliitikko joko tunne Suomen kansainvälisiä sitoumuksia ja perustuslakia tai välitä näistä, Marin sanoo.

Lisätietoja:

Sanna Marin