SDP:n Marin budjettiehdotuksesta: Suunta on muuttunut

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marinin mukaan valtiovarainministeri Antti Rinteen ensimmäinen budjettiehdotus vie Suomea oikeaan suuntaan. 53,4 miljardin euron ehdotuksessa painotetaan talouskasvun luomisen lisäksi työllisyyden ja ostovoiman lisäämistä. Käytännössä se tarkoittaa uusia työpaikkoja ja lisää euroja pieni- ja keskituloisen suomalaisen kukkaroon.

– Olen sosialidemokraattina tyytyväinen siihen, että hallitus tekee elvyttävää ja kasvuhakuista politiikkaa. SDP on johdonmukaisesti nostanut esiin epäkohtia, kuunnellut ihmisten huolia ja esittänyt ratkaisuehdotuksia. Nyt tämä työ tuottaa tulosta. Tamperelaisena olen puolestani tyytyväinen siihen, että valtio osallistuu Tampereen raitiotiehankkeen suunnittelukustannuksiin.

Marinin mukaan jo pidemmän aikaa on ollut selvää, että oikeiston lääkkeet ovat vanhentuneet talouskasvun ja työllisyyden lisäämiseksi.

– Budjettiehdotuksessa näkyy talouspolitiikan käänne elvyttävämpään ja kasvua tukevaan suuntaan. Se on luonteva jatko SDP:n minihallitusneuvotteluissa rakentamalle linjalle.

Marin ei usko, että tänään valmisteltu valtiovarainministeriön esitys hyväksytään kaikkialla ilman napinoita.

– En yllättyisi, jos Kokoomus ja RKP tulisivat vaatimaan tiukempaa talouskurin linjaa. Nyt on valittu muutoksen tie. Leikkausten sijaan haetaan kasvua ja kotimaisen kysynnän tukemista. Etenkin lapsiperheille ja eläkeläisille kohdennetut toimet ovat oikeansuuntaisia ja ostovoiman kannalta tärkeitä.