SDP:n Maria Guzenina: Kokoomus ja yksityiset terveysjätit yrittävät kaataa soten viime metreillä

Kansanedustaja Maria Guzeninan mukaan yksityiset terveysjätit lobbareineen hengittävät nyt kovaa kokoomuksen niskaan. Marinin hallituksen sote on loppusuoralla eikä markkinamallia ole tulossa.

– Kokoomus halusi viime vaalikaudella siirtää veronmaksajien rahat yksityisten terveysjättien taskuihin, mutta suunnitelma törmäsi lujaa perustuslakiin. Kokoomuksen suunnalta nyt kovaa kuuluva kritiikki ja välikysymyksen jättäminen on huonon häviäjän epätoivoinen yritys kaataa sekä sote että hallitus, Guzenina kommentoi.

Guzenina muistuttaa, että Marinin hallituksen valmistelemassa sote-uudistuksessa ei ole ilmennyt perustuslaillisia ongelmia. Uudistukseen ei sisälly kokoomuksen viime kaudella soteen sisäänleipomaa kolmen miljardin euron kustannusleikkuria, joka olisi asiantuntijoiden mukaan vaarantanut ihmisten elintärkeiden palveluiden riittävyyden.

– Kokoomuksen ajama pakkoyhtiöittäminen olisi ollut ihmisten hyvinvointiin ja suomalaisten yhteisiin verovaroihin kohdistunut puhallus. Terveyserot olisivat kasvaneet ja apua tarvitsevat jääneet yksin ongelmiensa kanssa. Se vasta kalliiksi olisikin kansantaloudelle koitunut, Guzenina sanoo.

Guzenina ihmettelee kokoomuksessa edelleen vallalla olevaa intoa leikata ihmisten palveluista. Kokoomus vaati vastikään hallitusta tekemään peräti miljardin euron leikkauksen ihmisten palveluihin.

– Miljardin leikkaus palveluihin osuisi kipeästi ihmisten arkeen. Äänestäjien kuluttajansuojan kannalta olisi tärkeää, että kokoomus kertoisi avoimesti haluaako se yhä jatkaa viime vaalikauden tiellä, jolloin leikkausten kohteena olivat vanhukset, lapset ja heikompiosaiset. Ei voi olla niin, että hallitusta syytetään investoinneista sote-palveluihin, mutta syyttäjät eivät itse julkista leikkauslistaa, johon kokoomuksen politiikka välttämättä johtaisi.

Guzeninan painottaa, että Marinin hallituksen sote-uudistuksessa on kyse ihmisten palveluiden parantamisesta.

– Soteen liittyvän asiakasmaksulain uudistus tulee voimaan jo tänä kesänä ja lähes miljoonan suomalaisen maksut laskevat. Vuoden 2022 alusta maksukattoon lasketaan myös suunterveydenhoito ja terapia. Vanhuspalveluihin tulee uusia panostuksia ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärä rajoitetaan 35:een, Guzenina sanoo.

– SDP:n ja Marinin hallituksen viimeistelyä vaille valmiina oleva sote on rakenettu ihmislähtöiseksi. Tämä on koko Suomelle välttämätön uudistus, jolla rakennetaan sosiaalisesti ja terveydellisesti kestävämpää tulevaisuutta.