SDP:n Malm: Suomalaisen teollisuuden tukeminen on ilmastoteko – Imatran seudulle tarvitaan tukea ripeästi!

3.2.2020

Ovakon terästehtaan yt-neuvottelut ovat päättyneet Imatralla 30 henkilön irtisanomiseen. Irtisanomiset realisoituvat lähipäivinä. Kansanedustaja Niina Malm vaatii, että Imatran seudulle osoitetaan pikaista tukea alueen elinvoimaisuuden ja teollisuuden turvaamiseksi.

– Imatran seudulta on hävinnyt lyhyen ajan sisällä teollisuuden työpaikkoja merkittävä määrä ja Ovakon uutiset ovat jatkumoa tälle valitettavalle kehityssuunnalle. Nyt tarvitaan ripeästi tukea, jotta alueellinen elinvoimaisuus ei kärsi ja ihmisille löytyy pikimmiten uutta työtä, Malm linjaa.

Malm huomauttaa, että tukitoimia tarvitaan myös valtakunnallisen työllisyystavoitteen
toteutumisen kannalta. Hallitus tavoittelee 75 %:n työllisyysastetta. Malm toteaa suomalaisen teollisuuden olevan myös ilmastoteko.

– Nyt ei missään nimessä pidä jäädä tuleen makaamaan. Imatran seudulla on kaikki
tarvittava osaaminen kestävästi ja vastuullisesti tuotetun teollisuuden edistämisessä. Puhdasta, kotimaista teollisuutta tarvitaan myös jatkossa, jotta hiilineutraalisuuden tavoitteet voivat toteutua. Nyt tarvitaan pitkän aikavälin suunnitelmia, jotta yrityksille voidaan viestiä vakaasta ja suunnitellusta tulevaisuudesta. Näin myös turvaamme uusien investointien saamisen Suomeen, Malm toteaa.