SDP:n Malm: Odotan Energiavirastolta selventävää lausuntoa Ylen selvitykseen sähkön siirtohintojen noususta

12.10.2020

Kansanedustaja, SDP:n ensimmäinen varapuheenjohtaja Niina Malm pitää hätkähdyttävänä Ylen tänään julkaisemaa selvitystä sähkön siirtohintojen korotuksista. Ylen selvityksen mukaan siirtohintojen viime vuosien kova nousu selittyykin vain osin verkkoyhtiöiden varautumisella myrskyihin. Malm muistuttaa, että julkisuudessa siirtohintojen korotuksia on kuluttajille perusteltu lähes yksinomaan tällä varautumisella.

– Ylen selvityksen mukaan siirtohintojen korotukset ovatkin pitkälti seurausta lainsäädännöstä ja Energiaviraston laatimasta valvontamallista. Pidän hätkähdyttävänä arviointivirheenä, että Energiavirasto ei nähnyt valvontamallin johtavan yhtiöiden sallitun liikevaihdon nousuun jopa 38 prosentilla. Kuluttajat, jotka ovat pitkään vaatineet perusteita korkeille siirtohinnoille, ovat syystäkin pettyneitä, Malm jatkaa.

Malmin mukaan Energiavirastolta tarvitaan nyt selventävä lausunto Ylen selvityksestä ja siitä, miten tilanteeseen tullaan puuttumaan. Hän peräänkuuluttaa vastuullisuutta myös verkkoyhtiöiltä.

– Energiavirastolta odotetaan nyt selventävää lausuntoa Ylen selvityksessä paljastuneisiin tosiasioihin. Kuluttajien suuri huoli sähkön siirtohintojen kohtuuttomuudesta on aito ja Ylen selvitys on omiaan lisäämään epäluottamusta koko järjestelmää kohtaan, Malm päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa