SDP:n Malm jätti keskustelualoitteen koulujen turvallisuudesta: ”Suomessa ei enää kertaakaan saa käydä niin, että epäonnistumme takaamaan kaikille turvallisen opiskeluympäristön”

Kansanedustaja Niina Malm (sd.) on jättänyt torstaina 21.11. eduskunnan puhemiesneuvostolle keskustelualoitteen ajankohtaiskeskustelusta liittyen koulujen turvallisuuteen ja eriarvoisuuden torjumiseen. Vuodesta 1989 Suomessa on tapahtunut viisi kuolemantapauksiin johtanutta väkivallan tekoa kouluissa. Suomessa on ollut myös muita joukkosurmia, kuten Imatran kolmoissurmat ja Hyvinkään ammuskelu. Joukkosurmien motiiveina ovat korostuneet usein vakavat mielenterveydelliset ongelmat ja koulukiusaaminen.

– Koulujen turvallisuudesta on keskusteltu eduskunnan täysistuntosalissa huolestuneeseen sävyyn. Myös kunnissa on keskusteltu turvatoimien kiristämisestä, kuten kameravalvonnan lisäämisestä kouluihin tai jopa sisäänkirjautumisjärjestelmistä oppilaille ja koulun henkilökunnalle. Hallitus esitti lisäbudjetissaan lisärahoitusta Kuopion iskun jälkihoitoon, mikä on ollut oikea reaktio. Olisi kuitenkin syytä keskustella yhteisesti siitä, miten jatkossa voisimme estää väkivallan teot, jotka vaativat ihmishenkiä ja aiheuttavat ihmisille vakavia vammoja ja kärsimystä, niin henkisiä kuin fyysisiä, Malm sanoo.

Malm korostaa, että Suomen sisäisen turvallisuudenkin kannalta on äärimmäisen tärkeää, että kaikki lapset kokevat olevansa yhtä arvokkaita, ja että kukaan ei koe jäävänsä yhteiskunnan reunoille oman perhetaustansa takia.

– Turvallisuus on tunne, jota ei voida luoda kameroilla ja lukoilla. Me emme saa luoda yhteiskuntaa, jossa jonkun lapsen tai nuoren on niin paha olla, että joutuu hakemaan huomiota silmittömällä väkivallalla. Meidän on myös turvattava kaikille mahdollisuus saada apua, jos kokee olevansa avun tarpeessa. Kenellekään ei saa sanoa, että olet liian terve saadaksesi apua. Suomessa ei enää kertaakaan saa käydä niin, että epäonnistumme takaamaan kaikille turvallisen opiskeluympäristön, Malm vaatii.