SDP:n Mäkynen: Kehitysrahaston tulee tukea kasvuyritysten alkutaivalta

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen tukee valtiovarainministeri Matti Vanhasen ideaa perustaa lainarahalla miljardiluokan julkinen tutkimus- ja kehitysrahasto. Mäkynen täydentäisi rahastoideaa kasvuyritysten tukemisella.

– Samalla kannattaisi pohtia, voisiko rahasto tukea oman pääoman ehtoisella rahoituksella kasvuyritysten investointeja. Rahasto tulisi siis yrityksen alkuvaiheen omistajaksi ja kasvun vauhdittamisen jälkeen sopivassa vaiheessa luopuisi omistuksestaan, Mäkynen ehdottaa.

Mäkysen mukaan nimenomaan kasvuyritysten rahoituksessa on pullonkauloja. Hän huomauttaa, että Saksan liittopäivät siunasi viime vuoden lopulla kymmenen miljardin euron julkisen ”tulevaisuusrahaston” perustamisen, jolla tuetaan kasvuyrityksiä. Saksan hallitus uskoo sen poikivan 20 miljardin euron yksityiset investoinnit.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) esitteli keskiviikkona Vero 2021 -tapahtumassa näkemyksiään siitä, miten suomalaisyritykset saisivat kiinni maailmantalouden noususta koronakriisin jälkeen.

Vanhasen mukaan kansainvälisessä kilpailussa pärjäävät ne, jotka pystyvät tarjoamaan uusia tuotteita, palvelumalleja ja yhteistyötapoja ratkaisuksi ilmastokriisiin ja kestävään luonnonvarojen hyödyntämiseen.

Vanhanen myös totesi, ettei finanssikriisin 2008 jälkeistä virhettä verojen korottamisesta ja leikkauksista pidä toistaa. Mäkynen on samaa mieltä.

– Orastavaa kasvua ei pidä tappaa alkuunsa veronkorotuksin ja leikkauksin. Nyt on tehtävä yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyöllä kaikki sen eteen, että investoinnit ja sen myötä tuottavuus saadaan kasvuun. Ulkomaiden ohella malleja yhteistyölle voidaan hakea myös kotimaasta, esimerkiksi Vaasan ja Oulun seutujen elinkeinopolitiikasta. Uusia välineitä rakennettaessa on varmistettava nykyisen innovaatiorahoituksen ja rahastojen vaikuttavuus ja kyky vastata yritysten tarpeisiin, Mäkynen sanoo.