SDP:n Mäkynen: EU-elvytysruiske panee liikkeelle yksityisiä investointeja

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen pitää EU:n elvytyspakettia merkittävänä ruiskeena Suomen kestävään kasvuun ja digitalisaatioon. Kaikkineen lähes kolmen miljardin elvytysrahasta puolet kohdistuu ns. vihreään siirtymään, neljännes digitalisaation edistämiseen ja runsaat 30 prosenttia tutkimukseen ja kehitykseen.

– Työllisyyttäkään ei ole unohdettu: työllisyyden ja osaamisen pilari sisältää alustavasti nykyhinnoin  noin 640 miljoonaa euroa muun muassa työ- ja elinkeinotoimistojen verkkopalveluihin, henkilöstölisäyksiin ja työttömien palveluiden parantamiseen, Mäkynen sanoo.

Tutkimus- ja kehitysrahoitusta lisätään 700 miljoonalla eurolla, mikä on Mäkysen mukaan tärkeimpiä tarvittavia toimia Suomen kilpailukyvyn ja tuottavuuden kannalta.

– Myös työperäistä maahanmuuttoa helpotetaan digitaalisilla palveluilla, nuorten palveluita monipuolistetaan ja lisäksi vauhditetaan osatyökykyisten työllistymistä edistäviä rakenneuudistuksia. Myös korkeakouluihin tulee lisää aloituspaikkoja, Mäkynen muistuttaa.

– Suomen saama hyöty on runsasta kahta avustusmiljardia euroa mittavampi, koska alustavan arvion mukaan elvytysruiskeella saataisiin liikkeelle yli kolmen miljardin edestä yksityisiä investointeja. Se saisi aikaan yhteensä yli viiden miljardin euron elvytysvaikutuksen, ja samalla Suomen hiilidioksidipäästöt vähenisivät arviolta kolme miljoonaa tonnia vuodessa.

Hallitus esitteli maanantaina alustavan ohjelmansa kestävästä kasvusta, joka perustuu EU:n elpymis- ja palautumissuunnitelmaan. Kyse on noin 2,9 miljardin euron avustuksista, joihin EU on varannut kaikkiaan noin 310 miljardia euroa.

Lopullisesti hallitus hyväksyy ohjelman huhtikuun lopussa, minkä jälkeen se lähetetään EU:n komission arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi.