Mäkisalo-Ropponen: Voisiko hallitus taas kuunnella kätilöitä ja hoitajia?

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.

Mäkisalo-Ropposen mukaan tuore Sairaanhoitajaliiton jäsenkyselyn tulos on niin murskaava, että hallituksen pitäisi pysähtyä jälleen kuuntelemaan arjen hoivatyössä puurtavia.

– Sairaanhoitajaliiton jäsenkyselyn mukaan 87 prosenttia hoitajista uskoo, että soten valinnanvapauden toteuttaminen käytännössä voi osoittautua ongelmalliseksi.

Pitkään sairaanhoitajana työskennelleenä Mäkisalo-Ropponen ymmärtää hyvin kollegojen tunnot.
– Sairaanhoitajat työskentelevät lähellä potilaita ja omaisia. He osaavat erinomaisesti arvioida, mikä on potilaalle parasta. He kuulevat myös päivittäin potilaiden ja asiakkaiden huolet ja toiveet.

Mäkisalo-Ropponen kertoo itsekin saavansa jatkuvasti palautetta siitä, että kansalaiset toivovat valinnanvapauden tarkoittavan sitä, että he voivat ammattihenkilön kanssa yhdessä miettiä, mikä olisi heille paras hoitomuoto.

– Tämä hallituksen valinnanvapausmalli tarkoittaa jotain ihan muuta.

Mäkisalo-Ropposen mukaan nyt kannattaisi kuunnella sairaanhoitajia ja kätilöitä. Ilman heidän asiantuntemustaan muutos parempaan ei tule onnistumaan.

– Hyvä esimerkki on Pohjois-Karjalan Siun Sote, jossa sairaanhoitajat olivat aktiivisesti rakentamassa uutta mallia. Pohjois-Karjalassa ainakaan ei hallituksen kokoomuslaista pakkoyhtiöittämistä haluta. Siellä halutaan jatkaa oman mallin kehittämistä, jota hallituksen suunnitelmat nyt uhkaavat pahemman kerran, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Mäkisalo-Ropposen mukaan ilmassa on viitteitä, että hallituksen kokoomuslainen sotemalli uhkaa leikata myös sairaanhoitajan palkkoja.

– Sairaanhoitajaliiton kyselyn mukaan enemmistö sairaanhoitajista uskoo sote-uudistuksen vähentävän sosiaali- ja terveydenhuollon työpaikkoja. Kaiken huippu on, että TEHY:n tietojen mukaan lääkäriyhtiö Attendo haluaa laskea sairaanhoitajien palkkoja. Tämä menee nyt jo liian pitkälle. Tätäkö on yksityisen palveluntuottajan arvostus sairaanhoitajia kohtaan, kysyy Mäkisalo-Ropponen.