SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Vanhusasiavaltuutetun tehtävän perustaminen etenee

”Olen todella iloinen valtiovarainministeriön eilen julkistetussa budjettiehdotuksessa olevaan määrärahaan vanhusasiavaltuutetun tehtävän ja toimiston perustamiseksi” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

”Valtuutetun tehtävän perustaminen on ollut tavoitteena jo pitkään sen jälkeen, kun tuli selväksi, etteivät vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset riitä yksistään vanhusten oikeuksien varmistamiseen. Tarvitaan jatkuvaa selvitystyötä ja keskustelua ikäihmisten oikeuksista,” Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Eilen julkistetussa valtiovarainministeriön ehdotuksessa ensi vuoden talousarvioon varataan vanhusasiavaltuutetun tehtävän perustamiseen 420 000 euron lisämääräraha.

Vanhusasiainvaltuutetun tehtävänä on vahvistaa vanhusväestön asemaa, edistää ikäihmisten kuulemista heitä koskevassa päätöksenteossa ja puuttua esille tuleviin epäkohtiin. Valtuutettu toimii yhteistyössä muiden viranomaisten, asiantuntijoiden ja järjestöjen kanssa.

”Olen itse ehdottanut valtuutetun tehtävän perustamista useaan otteeseen ja tehnyt asiasta myös lakialoitteen. Onkin hienoa todeta, että nyt asia etenee hallitusohjelman mukaisesti ja nyt näyttää siltä, että valtuutetun toimisto saadaan hyvinkin ensi vuoden alussa” Mäkisalo-Ropponen päättää.