SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Vammaissopimuksen kansallinen toimintaohjelma vahvistaa yhdenvertaisuutta

11.2.2021

– Tänään julkaistu YK:n Vammaissopimuksen kansallinen toimintaohjelma on iso askel eteenpäin vammaisten oikeuksien toteutumisessa Suomessa, sanoo kansanedustaja ja eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Sosiaali- ja terveysministeriö julkisti YK:n vammaissopimuksen kansallisen toimintaohjelma, jolla toimeenpannaan YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien yleissopimusta. Toimintaohjelma on järjestyksessä toinen, jolla toteutetaan Suomessa vuonna 2016 voimaan astunutta sopimusta ja sen periaatteita yhdenvertaisesta kohtelusta ja osallistumismahdollisuuksista kaikille. Ohjelma sisältää kaikkiaan 110 toimenpidettä ja se on läpileikkaavana kaikilla hallinnon aloilla.

– Kaikki ministeriöt on vastuutettu ja tällainen politiikkajohdonmukaisuus onkin ainoa tapa varmistaa asian toteutuminen. Samoin eri vammaisjärjestöjä on kuultu laajasti ohjelman valmistelussa, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Vammaiselle omannäköisen elämän toteutuminen voi edellyttää esimerkiksi oikeutta tulkkauspalveluun, henkilökohtaiseen avustajaan ja kuljetuspalveluun. Vammaispalveluissa ei ole kyse ylimääräisestä lisäpalvelusta tai harkinnanvaraisista etuuksista, vaan lailla turvatusta oikeudesta yhdenvertaiseen osallistumiseen yhteiskunnassa.

– Vaikka suunnitelmassa nyt korostuu ministeriöiden ja valtion hallinnon rooli, seuraavien kunnanvaltuustojen ja tulevien hyvinvointialueiden valtuustojen tulisi käydä ohjelman tavoitteet läpi ja arvioida niiden toteutumista omassa toiminnassaan, Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.