SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Tulevaisuuden terveyskeskus toimii moniammatillisesti

Lääkäriliitto julkisti lokakuussa ehdotuksensa terveyskeskusten pelastamiseksi. Erikoissairaanhoitajana ja osastonhoitajana toiminut kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) muistuttaa, ettei terveydenhuollon henkilökuntaa voida jakaa kahden kerroksen väkeen.

– Ymmärrän hyvin, että jokainen ammattikunta katsoo asioita omasta näkökulmastaan, mutta en siitä huolimatta voi olla ihmettelemättä, että liiton tiedotteessa mainitaan vain lääkärit ja avustava henkilökunta. Terveyskeskuksissa työskentelee monilla eri ammattinimikkeillä olevia asiantuntijoita, ja tulevaisuuden terveyskeskuksen tulee olla moniammatillinen, painottaa Mäkisalo-Ropponen

Perustasolla – myös perinteisessä vastaanottotoiminnassa – tarvitaan muun muassa perustason terveyden- ja sairaanhoitajia sekä esimerkiksi lisäkoulutuksen saaneita muistihoitajia, diabeteshoitajia ja depressiohoitajia.

– Tämän lisäksi kuntoutusalan asiantuntijoita, mukaan lukien fysioterapeutteja, ja sosiaalialan osaamista, kuten sosiaalityöntekijöitä, on jatkossa hyödynnettävä huomattavasti nykyistä enemmän. Nämä henkilöstöryhmät eivät ole avustavaa henkilökuntaa, Mäkisalo-Ropponen korostaa.

Mäkisalo-Ropponen toivoo, että Lääkäriliitonkin tulevaisuuden terveyskeskusvisio on yhtenäinen pääministeri Rinteen hallitusohjelman kanssa, jonka tavoitteena on:

”Kehittää moniammatillisia sosiaali- ja terveyskeskuksia, joissa hyödynnetään digitalisointia sekä tuodaan vastaanottotoimintaan uudella työnjaolla eri ammattilaisten työpanosta ja erityistason konsultaatioita. Moniammatillisten tiimien käyttö ja työnjaon kehittäminen takaavat hoidon jatkuvuuden ja vaikuttavuuden, palvelujen sujuvuuden ja kustannusten hallinnan.”

– Vain yhdessä tekemällä ja toinen toistensa ammattitaitoa ja osaamista arvostamalla luodaan tulevaisuuden terveyskeskuksia, joissa asiakas saa apua, tukea ja hoitoa juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten vastaamaan kykenevältä ammattilaiselta, linjaa Mäkisalo-Ropponen.

Lääkäriliiton tiedote (30.9.2019): https://www.laakariliitto.fi/uutiset/ajankohtaista/laakariliitto-julkisti-ehdotuksensa-terveyskeskusten-pelastamiseksi/